انجمن احتراق ایرانسوخت و احتراق2008-36292120090421مطالعه تجربی پایداری شعله غیر پیش آمیخته و آشفته گاز طبیعی و پروپان در شرایط رقیق سازی46116FAبابک کشیرصادق تابع جماعتدانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20150214در پژوهش حاضر به مطالعه تجربی پایداری شعله غیر پیش آمیخته و آشفته پروپان و گاز طبیعی همراه با جریان اکسیدکننده هممحور پرداخته شده است. اثر سرعت جریانهای سوخت و اکسیدکننده و رقیق سازی جریان اکسیدکننده مطالعه شده و دو نوع حد پایداری مشاهده شده است. برخاستگی شعله از روی نازل سوخت اولین حد پایداری است. دومین حد، خاموشی قسمت آشفته شعله در نقطه گذار از جریان آرام به آشفته است.در طی انجام آزمایشها، جریانهای سوخت و اکسیدکننده در دمای محیط (25ºC) هستند. در طی فرایند رقیق سازی، اکسیدکننده اکسیژن با گازهای نیتروژن یا دی اکسیدکربن رقیق می شود و در سایر آزمایشها از هوای محیط به عنوان اکسیدکننده استفاده شده است.https://www.jfnc.ir/article_46116_5da5607d6b3074b0c1dc74fcb7c81497.pdfانجمن احتراق ایرانسوخت و احتراق2008-36292120090421مدلسازی پیل سوختی اکسید جامد صفحه ای برای سیستم های ترکیبی گرما و الکتریسته46117FAپژمان کاظم پورفتح اله امیJournal Article20150216در این مقاله مدل تفصیلی از پیل سوختی اکسید جامد صفحه ای (SOFC)ارایه می شود که به طور ویژه برای ارزیابی عملکرد این پیل سوختی در سیستم های ترکیبی گرما و الکتریسته توسعه یافته است. مدل توسعه یافته شامل تحلیل جرمی، ممنتوم، گرمایی و الکتروشیمیایی به همراه مدلهای سینتیک واکنشهای هیدروکربن است. مدل الکتروشیمیایی ارزیابی کامل هر سه تلفات اهمی، فعالسازی و غلظت را شامل می شود. به منظور افزایش دقت مدل؛ واکنشهای تبدیل متان و شیفت آب- گاز، پنج لایه دمایی، مدل انتقال گرمای تشعشعی و ویژگی های مواد متغیر با دما در مدل به کار گرفته شده است. مدل بر اساس مقادیر عددی و تجربی موجود برای یک پیل سوختی دما بالا با تبدیل داخلی سوخت معتبرسازی شده است که نشان از توانایی و دقت بالای مدل برای پیشگویی عملکرد این نوع پیل سوختی را دارد. سرانجام، به منظور ارزیابی تاثیر متغیرهای اساسی، تحلیل حساسیت بر روی متغیرهای فاکتور مصرف سوخت و نرخ هوای اضافی انجام شده است.https://www.jfnc.ir/article_46117_45eefcbb221ce3ee80bb69be81cbf1d9.pdfانجمن احتراق ایرانسوخت و احتراق2008-36292120090421بررسی تجربی و تحلیلی گسترش و دمای شعله در آتش استخری با تاثیر ذرات نانو46118FAآرش نجفیعبدالصمد زرین قلم مقدمدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150216در این مقاله، نتایج آزمایشهای اندازه گیری دمای شعله در جسم احاطه شده در آتش گزارش شده است. اثر ذرات نانو در زمان گسترش شعله مطالعه شده و تاثیر متغیرهای ابعاد آتش استخری، فاصله از پایه شعله، نوع سوخت و ذرات نانو روی دمای شعله بررسی شده است. از نانو لوله کربنی چند دیواره به عنوان ذرات نانو و از نفت سفید و گازوییل به عنوان سوخت استفاده شده است. نتایج نشان داد که ابعاد استخر بیشترین اثر را در افزایش دمای شعله دارد. در مجموع افزودن نانو لوله کربنی چند دیواره به سوخت باعث کاهش 10 تا 20 درصدی دمای شعله میشود؛ همچنین باعث افزایش 15 تا 30 درصدی زمان گسترش شعله ی نفت سفید و افزایش 6 تا 26 درصدی زمان گسترش شعله ی گازوییل می شود.https://www.jfnc.ir/article_46118_6521f48f785fbde50af136f7e13c4cdc.pdfانجمن احتراق ایرانسوخت و احتراق2008-36292120090421بررسی تجربی تاثیر مشخصه های سوخت دیزل بر متغیرهای احتراقی،عملکردی و آلایندگی یک موتور دیزل46119FAسید علیرضا خبازرحیم خوشبختی سرایدانشگاه صنعتی سهندرئوف مبشریJournal Article20150216این مطالعه تاثیر محتویات گوگرد سوخت و همچنین عدد ستان سوخت دیزل را بر روی احتراق، عملکرد و آلاینده های خروجی از یک موتور دیزل پاشش مستقیم بررسی می کند. فرایند آزمایش بر اساس روند 8 مد مطابق استاندارد (ECE-R96) انجام می شود. برای بررسی تاثیر متغیرهای سوخت بر آلایندگی و عملکرد، هفت سوخت مختلف تهیه شد که سه سوخت با محتویات گوگرد مختلف در گستره های 50، 500 و ppm3500 و چهار سوخت دیگر با اعداد ستان مختلف در گستره بین 47 تا 57 بود. نتایج تجربی به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد که سطح گوگرد سوخت تاثیر محسوسی بر روی همه آلاینده های خروجی از موتور به ویژه بر روی آلاینده PM دارد. نتایج به دست آمده در مورد سوخت های با اعداد ستان مختلف حاکی از این حقیقت است که هر چه عدد ستان سوخت افزایش می یابد میزان آلاینده NOx کاهش و میزان آلاینده PM افزایش می یابد.https://www.jfnc.ir/article_46119_b18672be3d840a3ce680a5819cbc8f02.pdfانجمن احتراق ایرانسوخت و احتراق2008-36292120090421 مطالعه تجربی زمان تاخیر اشتعال یک موتور دیزل با استفاده از مخلوط سوختهای بیودیزل و دیزل46120FAمحمدرضا سعیدی نیچرانبرات قبادیانتیمور توکلیرحیم خوشبختی سرایدانشگاه صنعتی سهندJournal Article20150216در تحقیق حاضر، استفاده از بیودیزل حاصل از روغن پسماند خوراکی در یک موتور دیزل CFR ستان سنج و نیز یک موتور دیزل لیستر 1/8M مطالعه شده و تاخیراشتعال مخلوط های مختلف سوخت دیزل شماره 2 معمولی و بیودیزل بر مبنای حجمی (B00, B10, B20, B30, B40, B50, B60, B70, B80, B90, B100) بررسی شده است. موتور دیزل تحت آزمایش با سرعت ثابت 730 دور در دقیقه ولی در بارهای مختلف 25، 50، 75 و 100 درصد بار کامل به کار گرفته شد. در ابتدا، عدد ستان مخلوط های مختلف سوخت دیزل و بیودیزل در موتور دیزل CFR ستان سنج بر مبنای استاندارد ASTM-D 613 تعیین شد. با استفاده از عدد ستان مخلوط های سوخت و رابطه بین عدد ستان و تاخیر اشتعال، تاخیر اشتعال مخلوط های سوخت دیزل و بیودیزل محاسبه شد. نتایج آزمایش های تجربی نشان داد که با افزایش درصد بیودیزل در سوخت مخلوط بیودیزل و دیزل، عدد ستان سوخت افزایش یافت و تاخیر اشتعال کاهش یافت. سپس مخلوط های سوخت دیزل و بیودیزل در موتور دیزل لیستر 1/8 M تحت آزمونهای کوتاه مدت و در چهار بار مختلف بر مبنای استاندارد 49-ECE R آزمایش شد. با استخراج منحنی های فشار- زاویه میل لنگ (P-θ) و مشتق اول و دوم فشار، تاخیر اشتعال مخلوط های سوخت دیزل و بیودیزل در چهار بار مختلف تعیین شد. نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش درصد سوخت بیودیزل در مخلوط های سوخت دیزل و بیودیزل، تاخیر اشتعال کاهش می یابد. مقایسه نتایج دو روش تعیین مقادیر تاخیر اشتعال مخلوط های سوخت دیزل و بیودیزل بیانگر مطابقت آنهاست. روند کاهش دوره تاخیر اشتعال در گستره کامل بار موتور تحت آزمایش، با افزایش درصد بیودیزل در مخلوط سوختهای بیودیزل و دیزل یک مزیت مهم محسوب شده و موجب کاهش کوبش دیزل، کاهش آلایندههای مهم به ویژه NOx، کاهش فرسایش قطعات موتور و در نتیجه افزایش طول عمر مفید موتور خواهد شد.https://www.jfnc.ir/article_46120_e4801c9e0e74ace7e4561c6c34e37e8f.pdfانجمن احتراق ایرانسوخت و احتراق2008-36292120090421اندازه گیری آزمایشگاهی تاثیر متغیرهای مختلف بر بهره تولید دوده صنعتی46121FAکاظم بشیرنژادآزاد اسلامی مشهد0000-0003-2628-813Xحمید ممهدی هرویدانیال فلاح هرویمحمد مقیمانJournal Article20150216در این پژوهش اثر متغیرهای مختلف از جمله محل تزریق خوراک سوخت، دبی سوخت، نوع سوخت و طول ناحیه ورودی کوره در تولید دوده صنعتی مطالعه شده است. اندازه گیری ها در یک کوره آزمایشگاهی که بدین منظور طراحی و ساخته شده انجام پذیرفته است. غلظت دوده صنعتی خروجی از کوره به روش وزنی اندازه گیری شده است. نتایج آزمایشگاهی برای چهار نوع سوخت شامل متان، پروپان، استیلن و گازوییل به دست آمده است. نتایج نشان می دهند که بهره تولید دوده صنعتی برای سوخت های متان، پروپان و گازوییل نسبت به هم تغییرات کمی دارند اما بهره تولید دوده صنعتی از استیلن بیشتر از دو برابر متان، پروپان و حتی گازوییل است. نتایج همچنین نشان می دهند که اثر محل تزریق خوراک سوخت بر بهره تولید دوده صنعتی وابسته به هندسه محفظه احتراق سوخت اصلی است. همچنین مشاهده شد که بهترین بازده تولید دوده صنعتی برای تمام سوختها به جز استیلن در نسبت هم ارزی 4 به وقوع پیوسته است.https://www.jfnc.ir/article_46121_3453b118d541f5a93488184e8983992b.pdf