TY - JOUR ID - 92712 TI - مطالعه جذب بعد ازاحتراق کربن‌دی‌اکسید از نیروگاه سیکل ترکیبی گاز طبیعی JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - فرج الهی, حسین AU - حسین پور, سیامک AD - مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز AD - دانشگاه صنعتی سهند Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 2 SP - 15 EP - 29 KW - نیروگاه سیکل ترکیبی KW - جذب بعد از احتراق KW - تجمیع حرارتی KW - گردش مجدد گاز دودکش KW - چرخه رانکین ارگانیک DO - 10.22034/jfnc.2019.92712 N2 - در در این مطالعه یک نیروگاه 1000 مگاواتی سیکل ترکیبی گاز طبیعی برای کاهش اثرات زیست محیطی آن با سیستم‌های جذب شیمیایی و تراکم کربن دی‌اکسید تجمیع شده است تا تأثیر به‌کارگیری این سیستم‌ها بر روی عملکرد نیروگاه مورد بررسی قرار‌گیرد. برای این منظور با استفاده از نرم‌افزار Aspen HYSYS v9 ابتدا نیروگاه مذکور مدل‌سازی شد و سپس سیستم جذب و تراکم متناسب برای جذب %90 کربن دی‌اکسید از گاز دودکش طراحی و شبیه‌سازی شدند. در اثر تجمیع این سیستم‌ها با نیروگاه بازده آن از %5/62 به %4/53 کاهش می‌یابد. این کاهش ناشی از استخراج بخار برای تامین گرمای ریبویلر و کار مصرفی در سیستم‌های جذب و تراکم است. سیستم گردش مجدد گاز دودکش با نسبت %35 و بازیابی حرارت‌های اتلافی به وسیله چرخه رانکین ارگانیک به عنوان دو راهکار برای بهبود بازده نیروگاه بکار گرفته شد. در این حالت بازده نیروگاه برابر با %96/54 می‌شود که %56/1 که نسبت به حالت تجمیع اولیه افزایش یافته است. در اثر تجمیع نیروگاه با سیستم جذب و تراکم در حالت نهایی میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید از g/kWh 71/324 به g/kWh 71/36 کاهش یافته است. UR - https://www.jfnc.ir/article_92712.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_92712_0905def342ef48a15089c284aa59ba1b.pdf ER -