TY - JOUR ID - 81567 TI - بررسی عددی تاثیر استفاده از دو انژکتور در راهگاه ورودی بر برخی مشخصه‌های احتراقی یک موتور احتراق جرقه‌ای پرخوران JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - رستم پور, آرمان AU - صفائی عرشی, عطیه AD - دانشگاه علم و صنعت ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 11 IS - 3 SP - 93 EP - 111 KW - APFI KW - لایه سوخت KW - توزیع سوخت KW - فشار محفظه احتراق KW - تزریق در راهگاه ورودی DO - N2 -  امروزه، با وجود مزیت­ های استفاده از فناوری تزریق مستقیم در موتورهای احتراق داخلی، این فناوری، همچنان، با چالش­ های مختلفی، نظیر هزینه ­های زیاد توسعه احتراق در این موتورها و آلایندگی، همراه است. این چالش­ ها منجر­به ادامه روند تولید موتورهای تزریق در راهگاه ورودی شده است، به­ طوری که تولید این موتورها در برخی بازارهای بزرگ جهان رو به افزایش است. با توجه به وضع قوانین سختگیرانه مربوط به آلایندگی، موتورهای تزریق در راهگاه ورودی نیازمند بازنگری و استفاده از فناوری­ های نوین است. یکی از فناوری­ های معرفی­ شده برای بهبود عملکرد این موتورها فناوری APFI است. در طرح APFI، با تزریق سوخت در حالت دریچه­ باز، امکان استفاده از مزایای اصلی فناوری تزریق مستقیم با هزینه و چالش کم­تر مهیا می­شود. با توجه به لزوم معرفی و استفاده از فناوری­های جدید در زمینه بهبود عملکرد موتور و کاهش آلایندگی آن، در این پژوهش، به­ بررسی تاثیر استفاده از دو انژکتور در راهگاه ورودی بر میزان خیس­شدگی دیواره، نحوه توزیع سوخت درون محفظه احتراق و توان خروجی موتور پرداخته شده است. مطالعات نشان داد استفاده از این طرح میزان لایه سوخت تشکیل­ شده در سامانه تنفس موتور نسبت به موتور PFI پایه را 75 درصد کاهش می­دهد. از طرفی، توزیع سوخت درون محفظه احتراق و در اطراف شمع کاملا همگن می­شود، که منجربه بهبود فرایند احتراق و افزایش بیشینه فشار محفظه احتراق می­شود. بررسی­ ها نشان داد که عملکرد مطلوب موتور APFI  به ­شدت وابسته به زمان شروع تزریق است. لذا، بهترین زمان تزریق سوخت نیز، به­ عنوان نقطه بهینه کارکرد مشخص شد.   UR - https://www.jfnc.ir/article_81567.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_81567_7a211adb497938f047bb62ec276eb279.pdf ER -