TY - JOUR ID - 49472 TI - طراحی آزمونگر محفظه احتراق توربین گاز و آزمایش محفظه نمونه در شرایط اتمسفریک JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - عظیمی, امیرحسین AU - عیدی عطارزاده, مسعود AU - تابع جماعت, صادق AU - عونی, عباس AU - ذهاب, صالحه AU - بال‌زده, محمدمهدی AU - کنکاش‌ور, بنیامین AU - آقایاری, مجید AD - کارشناس، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران AD - دانشجوی دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران AD - استاد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران AD - کارشناس ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران AD - کارشناس، مهندسی هوافضا، ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 1 SP - 87 EP - 104 KW - توربین گاز KW - محفظه احتراق KW - آزمونگر KW - مقطع آزمون KW - اتمسفریک DO - N2 - در این مقاله، به طراحی و ساخت آزمونگر محفظه احتراق توربین گاز و آزمایش محفظه نمونه در شرایط اتمسفریک پرداخته شده است. از این آزمونگر می‌توان به­منظور بررسی اثر تغییرات هندسی بر روی عملکرد محفظه احتراق، استخراج نقشه‌ اشتعال‌پذیری و پایداری، بررسی ترکیب گازهای خروجی، توزیع دمای گازهای خروجی و دمای جداره‌ محفظه‌ استفاده کرد. آزمونگر ساخته­شده، قادر به آزمایش محفظه احتراق تا حداکثر دبی هوا 800 مترمکعب بر ساعت بوده و قابلیت پیش‌گرم­کردن هوای ورودی به محفظه تا حداکثر دمای 1000 کلوین را دارد. این آزمونگر قادر به انجام آزمایش با انواع سوخت‌های مایع، گاز طبیعی و LPG است. یک قطاع تک­انژکتوره محفظه احتراق حلقوی در مقطع آزمون نصب شده است. محفظه در شرایط اتمسفریک و دبی هوا و دبی سوخت مختلف آزمایش شده است. نتایج بیانگر آن است که دمای گازهای خروجی از محفظه احتراق به­صورت غیرخطی با افزایش نسبت سوخت به هوا افزایش می‌یابد. با استفاده از مدل یک­بعدی، دمای خروجی از محفظه احتراق پیش­بینی شده و با نتایج تجربی مقایسه شده است. مدل مذکور روند تغییر دمای خروجی از محفظه احتراق را به­خوبی پیش‌بینی می‌کند. UR - https://www.jfnc.ir/article_49472.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_49472_45e1bae47f7cf8cd0724744829d85fbe.pdf ER -