TY - JOUR ID - 135104 TI - تحلیل و مدل‌سازی عملکرد دیگ بخار بازیافت حرارت با استفاده از سوخت‌های نوین (زیست‌توده) با رویکرد کاهش آلاینده‌ها JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - چهارطاقی, محمود AU - کلاتی حصاری, سروش AD - دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده مهندسی مکانیک AD - دانشمده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 2 SP - 63 EP - 86 KW - دیگ بخار بازیاب حرارت KW - گازی‌سازی KW - زیست‌توده KW - آلاینده‌های احتراق DO - 10.22034/jfnc.2021.270034.1261 N2 - در کار حاضر، عملکرد دیگ بخار بازیاب حرارت سه­ فشاره با گرمایش مجدد ازنظر توان سیکل، بازده و میزان آلایندگی آن در شرایط استفاده از سوخت گازی حاصل از زیست­­توده توسط عوامل اکسیداسیون اکسیژن، عامل هوا و همچنین بخار، به­ عنوان سوخت سیکل ترکیبی، بررسی شده­ اند. علاوه ­بر این، در شرایط استفاده از این سوخت پارامترهای طراحی آن، نظیر دمای پینچ فشاربالا تا فشارپایین، میزان بخار تولیدشده و فشار بخار مراحل فشاربالا تا فشارپایین دیگ بخار بازیاب و اختلاف دماهای بخار مافوق گرم تولیدشده با جریان گاز، با هدف کسب بیشینه توان و بازده سیکل، با استفاده از الگوریتم ژنتیک، بهینه­ سازی شده­ اند. مطابق نتایج، میزان توان و بازده بیشینه سیکل در استفاده از گاز تولیدی از زیست­­توده توسط عامل بخار نسبت­به عامل اکسیژن، به­ طور میانگین، 117 مگاوات و 24/3% افزایش را نشان می­ دهد. اما، میزان NOx موجود در گازهای حاصل از احتراق گاز تولیدی از زیست­­توده توسط عامل اکسیژن نسبت­ به عامل بخار 790 گرم بر ثانیه کاهش می­ یابد. درانتها نیز، مقایسه­ ای میان سوخت مشتق زباله و گاز طبیعی، ازنظر توان، بازده سیکل و میزان آلایندگی، صورت گرفته است. UR - https://www.jfnc.ir/article_135104.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_135104_cd6cbedda32dc0bba270edcaeeabae18.pdf ER -