%0 Journal Article %T مطالعه تجربی توزیع دمای محفظه احتراق استوانه‌ای در شرایط اتمسفریک %J سوخت و احتراق %I انجمن احتراق ایران %Z 2008-3629 %A کنکاشور, بنیامین %A تابع جماعت, صادق %A عیدی عطارزاده, مسعود %A سادات اخوی, محمدرضا %A آقایاری, مجید %D 2018 %\ 09/18/2018 %V 11 %N 2 %P 51-67 %! مطالعه تجربی توزیع دمای محفظه احتراق استوانه‌ای در شرایط اتمسفریک %K محفظه احتراق %K توربین گاز %K آزمونگر %K اتمسفریک %K توزیع دما %R %X در این پژوهش، محفظه احتراق توربین گاز نمونه به­صورت تجربی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. هدف از این تحقیق بررسی اثر  دبی‌های مختلف سوخت و هوا بر عملکرد محفظه و نیز فرایند خاموشی رقیق از سوخت در شرایط پایا و اتمسفریک است. محفظه احتراق مورد بررسی از نوع استوانه‌ای بوده و سوخت مایع کروسین با استفاده از انژکتور پیچشی فشاری به محفظه احتراق تزریق می‌شود. چرخاننده محوری دارای عدد چرخش 0/8 بوده و دمای هوای ورودی به محفظه 315 کلوین است. در ابتدا، محدوده پایداری محفظه احتراق مشخص شده و سپس اثر فشار بالادست انژکتور و دبی هوا بر دمای گازهای درون محفظه و خروجی از آن اندازه‌گیری شد. به­منظور بررسی دقیق‌تر علت تغییر رفتار محفظه احتراق ناشی از تغییر دبی هوا، چهار نقطه عملکردی انتخاب شده و کانتور دمای درون محفظه احتراق استخراج شده است. نتایج نشان می‌دهد که شعله در ناحیه بالا و پایین محفظه احتراق و در مجاورت دیواره‌ها تشکیل می‌شود. بررسی ضریب یکپارچگی دمای خروجی از محفظه احتراق نشان می‌دهد که بهترین عملکرد در حالتی است که تمام شعله درون محفظه احتراق بوده و در عین حال، دبی هوا کمینه باشد. علاوه­بر این، مشخص شد که فرایند خاموشی محفظه احتراق در شرایط رقیق به­صورت یکنواخت نیست، بلکه با افزایش دبی هوا ابتدا شعله بالای محفظه احتراق و سپس شعله پایین خاموش شده و درنهایت منجر به خاموشی کل محفظه احتراق در شرایط رقیق از سوخت می‌شود.   %U https://www.jfnc.ir/article_70715_6087a2d396320a67354d45abda9416eb.pdf