%0 Journal Article %T بررسی آزمایشگاهی اثر سوخت (HHO_CNG) بر عملکرد موتور پایه بنزین سوز %J سوخت و احتراق %I انجمن احتراق ایران %Z 2008-3629 %A جعفرمدار, صمد %A مجیدی, پوریا %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 13 %N 3 %P 121-135 %! بررسی آزمایشگاهی اثر سوخت (HHO_CNG) بر عملکرد موتور پایه بنزین سوز %K HHO %K CNG %K موتور %K احتراق %K آلودگی %R %X در موتورهای پیستونی با افزایش دور موتور مدت زمان سیکل احتراق کاهش می­ یابد. با کاهش زمان سیکل احتراق موتور فرصت برای احتراق کامل سوخت کم می ­شود. درنتیجه، به­ منظور تکمیل احتراق سوخت در دورهای بالای موتور، شمع باید زودتر جرقه بزند. حال، با توجه به اینکه سرعت شعله گاز طبیعی نسبت­به بنزین کمتر است، این مشکل محسوس ­تر می ­شود. در­نتیجه مقدار پیش ­انداختن زمان جرقه شمع موتور، در­حالت گاز­سوز، نسبت­به حالتی که بنزین  می­ سوزاند، باید بیشتر افزایش یابد. این کار منجربه افزایش کار منفی در مرحله تراکم می­شود که سبب کاهش بازدهی چرخه می ­شود. محققان برای بهبود احتراق گاز طبیعی پیشنهاد اضافه­ کردن هیدروژن را داده ­اند(HCNG) . با اضافه­ کردن هیدروژن خواص شعله­ وری گاز طبیعی بهبود می­ یابد. در این پژوهش، با استفاده از هیدروراکتور، گاز هیدروژن و اکسیژن (HHO) به روش الکترولیز از آب تولید و مصرف می ­شود. گاز HHO تولیدشده به­ همراه گاز  CNGبا هوای ورودی به موتور ترکیب می ­شود. سپس، تاثیر گاز  HHO-CNGبر پارامترهای بازدهی، توان و آلودگی بررسی شده است. نتایج به­ دست­ آمده نشان می دهد که با اضافه­شدن HHO بازده حرارتی افزایش می ­یابد. در این شرایط، میزان CO و UHC کاهش داشته است. این کاهش آلودگی و افزایش بازده به ­علت کاهش نیاز به آوانس جرقه شمع و احتراق کامل سوخت است. %U https://www.jfnc.ir/article_118944_9c8c8d98cbc1e3fbb84e28c79e31c4e5.pdf