هدف مقاله بررسی نحوة کاهش آلایندههای دوده و NO در پاشش دومرحله ای سوخت در موتورهای دیزل پاشش مستقیم است. در این پژوهش پاشش دومرحله ای بهینه سوخت به عنوان یک روش مفید و مؤثر برای کاهش همزمان آلاینده های دوده و NO معرفی شده است. تحقیقات بر روی یک موتور دیزل پاشش مستقیم ساخت شرکت موتورسازان تبریز انجام گرفت. برای ارزیابی مزایای به کارگیری راهکار پاشش دومرحله ای و بررسی سازوکار احتراق، از کد سه بعدی KIVA-3V استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که راهکار پاشش دومرحله ای با فاصله زمانی مناسب بین مراحل پاشش می تواند در کاهش همزمان آلاینده های مذکور مؤثر باشد. همچنین بر پایه نتایج حاصل از شبیه سازی، سازوکار کاهش آلاینده NO همانند پاشش یک مرحله ای با به تأخیر انداختن زمان پاشش است. کاهش دوده نیز به این علت است که در پاشش دومرحله ای به دلیل توقف بین دو مرحله پاشش، ناحیه غنی از سوخت در نوک اسپری که عامل تولید دوده است، حذف می شود. نتایج به دست آمده از تحقیق برای موتور مورد نظر نشان داد که با استفاده از راهکار پاشش دو مرحله ای مقدار دوده و NO در گازهای خروجی به ترتیب 33 و 11درصد کاهش می یابد.
پورقاسمی, کامران, امی, فتح اله, اصفهانیان, وحید, & طنابی, حامد. (1389). بررسی سازوکار کاهش آلاینده های دوده و NO در موتورهای دیزل پاشش مستقیم با استفاده از راهکار پاشش دومرحله ای سوخت. سوخت و احتراق, 3(2), -.
MLA
کامران پورقاسمی; فتح اله امی; وحید اصفهانیان; حامد طنابی. "بررسی سازوکار کاهش آلاینده های دوده و NO در موتورهای دیزل پاشش مستقیم با استفاده از راهکار پاشش دومرحله ای سوخت". سوخت و احتراق, 3, 2, 1389, -.
HARVARD
پورقاسمی, کامران, امی, فتح اله, اصفهانیان, وحید, طنابی, حامد. (1389). 'بررسی سازوکار کاهش آلاینده های دوده و NO در موتورهای دیزل پاشش مستقیم با استفاده از راهکار پاشش دومرحله ای سوخت', سوخت و احتراق, 3(2), pp. -.
VANCOUVER
پورقاسمی, کامران, امی, فتح اله, اصفهانیان, وحید, طنابی, حامد. بررسی سازوکار کاهش آلاینده های دوده و NO در موتورهای دیزل پاشش مستقیم با استفاده از راهکار پاشش دومرحله ای سوخت. سوخت و احتراق, 1389; 3(2): -.