TY - JOUR ID - 85694 TI - شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ اختلاط هوا و سوخت در یک محفظه احتراق گردابه دربند – بررسی اثر نسبت طول به عمق حفره JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - شریف زاده, رضا AU - افشاری, اصغر AD - دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 43 EP - 63 KW - محفظه احتراق گردابه دربند KW - اختلاط هوا و سوخت KW - نسبت طول به عمق حفره KW - شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ DO - N2 -  اختلاط هوا و سوخت در یک محفظه احتراق گردابه دربند با استفاده از روش شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ کوپل شده با تابع توزیع جرمی فیلترشده مورد مطالعه شده است. در این پژوهش، اثر نسبت طول به عمق حفره (L/D) به عنوان یک پارامتر هندسی تأثیرگذار بر کیفیت اختلاط هوا و سوخت در جریان غیراحتراقی مورد ارزیابی می شود. ساختار گردابه‌ای در داخل حفره به همراه معیارهای کمّی مختلف همانند نسبت‌ هم‌ارزی میانگین حفره و نسبت هم‌ارزی استوکیومتریک، توزیع کلی سوخت و منحنی‌های اختلاط به منظور بررسی نحوه تغییرات کیفیت اختلاط مورد استفاده قرار گرفته‌اند. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهند که با افزایش نسبت طول به عمق حفره از 0.60 به 0.85 به دلیل افزایش حجم گردابه اصلی، کیفیت اختلاط در داخل حفره افزایش می‌یابد. با افزایش بیشتر این نسبت تا نزدیکی 0.93  کیفیت اختلاط در داخل حفره افتی موقتا افت می‌کند و سپس در نزدیکی 1.00 مجددا روند بهبود کیفیت ادامه پیدا می کند. اما، بهترین بازدهی اختلاط در همان نسبت طول به عمق حفره 0.85 رخ می‌دهد، به طوری که این نسبت دارای بیشترین تمرکز جرم سوخت در محدوده نسبت هم‌ارزی میانگین حفره و نسبت هم‌ارزی استوکیومتریک است. یافته‌ها با شواهد و قرائن برخاسته از ساختار گردابه‌ای جریان در داخل حفره هم‌خوانی دارد. UR - https://www.jfnc.ir/article_85694.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_85694_5b36f6861e37553dfe672f954c84ef8a.pdf ER -