TY - JOUR ID - 54247 TI - مطالعه عددی تاثیر تزریق هیدروژن و بخارآب به منظور کاهش میزان مونوکسیدکربن تولید شده ناشی از تزریق دی‌اکسید کربن درون اکسید کننده در احتراق سوخت-اکسیژن JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - اصغری, علی AU - مظاهری, کیومرث AU - علی پور, علیرضا AU - ابراهیمی فردوئی, اسماعیل AD - دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 2 SP - 73 EP - 91 KW - احتراق سوخت-اکسیژن" KW - " تزریق بخارآب" KW - " تزریق دی‌اکسیدکربن" KW - " کاهش تولید مونوکسیدکربن DO - N2 - در مقاله حاضر تزریق بخار آب درون اکسیدکننده و تزریق هیدروژن درون سوخت به منظور کاهش میزان مونوکسید کربن تولید شده در فرآیند احتراق سوخت-اکسیژن همراه با تزریق CO2 درون اکسیدکننده مطالعه شده است. بدین منظور از شبیه‌سازی یک بعدی با استفاده از حلگر شعله نفوذی جریان متقابل و شبیه‌سازی سه بعدی با کمک نرم افزار اپن فوم استفاده شده است. در حل یک بعدی به بررسی تاثیر تزریق بخار آب درون اکسیدکننده و هیدروژن درون سوخت پرداخته شده و تاثیر آن بر میزان شاخص انتشار مونوکسید کربن مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از این شبیه‌سازی نشان دهنده آن است که تزریق بخار آب درون اکسیدکننده منجر به کاهش شاخص انتشارمونوکسیدکربن در فرآیند احتراق سوخت-اکسیژن می‌شود، در حالی‌که تزریق هیدروژن درون سوخت منجر به افزایش میزان شاخص انتشار مونوکسید کربن می‌شود؛ از این‌رو در مطالعه سه‌بعدی با توجه به هزینه محاسباتی بسیار بالا در آن تنها به بررسی تاثیر تزریق بخار آب درون اکسیدکننده به عنوان راه حلی مناسب جهت کاهش مونوکسید کربن تولید شده پرداخته شده است. نتایج بدست آمده در شبیه‌سازی سه بعدی نشان می‌دهند که تزریق بخارآب در جریان اکسیدکننده باعث کاهش تولید مونوکسیدکربن در ناحیه واکنشی و کاهش میزان انتشار مونوکسیدکربن از خروجی کوره می‌شود. UR - https://www.jfnc.ir/article_54247.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_54247_30809c7a1ceaffa38324e0f3378a76c2.pdf ER -