TY - JOUR ID - 49372 TI - بررسی اثر عدد چرخش و بازچرخش گازهای خروجی از دودکش در شبیه‌سازی عددی مشعل‌ دوگانه‌سوز نیروگاهی رایج JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - محمدیان اصفهانی, احسان AU - مظاهری, کیومرث AU - پاسدار شهری, هادی AD - کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران AD - استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 1 SP - 25 EP - 45 KW - مشعل دوگانه‌سوز KW - عدد چرخش KW - شبیه‌سازی عددی KW - انتشار ناکس DO - N2 - هدف تحقیق حاضر بررسی اثر عدد چرخش مسیر هوای اولیه و بازچرخش گازهای خروجی از دودکش در جهت دسترسی به احتراقی بهتر در مشعل دوگانه­سوز نیروگاهی DDZ-G12 است. برای صحت­سنجی نتایج حاصل از حل‌گرهای توسعه داده‌شده، دو مسئله معیار حل و نتایج عددی با داده‌های تجربی مقایسه و مدل‌های قابل ‌اعتماد به‌منظور شبیه‌سازی جریان اغتشاشی و احتراقی غیرپیش‌آمیخته انتخاب شده است. با توجه به مشکل وجود دمای بالا در دهانه­ مشعل، ابتدا نقش عدد چرخش هوای اولیه بررسی شده است. نتایج نشان دادند که کاهش عدد چرخش از 8/0 به 48/0 باعث کاهش 423 درجه­ای دما بر روی دهانه­ مشعل گشته و میزان آلاینده­ ناکس را به مقدار 88/34 درصد کاهش می‌دهد. نتایج بازچرخش گازهای خروجی از دودکش نشان می­دهد که افزایش 30 درصدی بازچرخش گازهای خروجی از دودکش سبب کاهش 360 درجه­ای دما بر روی دهانه­ مشعل و کاهش 43/69 درصدی آلاینده­ ناکس می‌شود. همچنین، نتایج نشان می­دهد که بازچرخش گازهای خروجی از دودکش، منجر به پهن‌ترشدن شعله نیز شده است. اگرچه افزایش عرض شعله منجر به یکنواختی بهتر دما می­شود، اما از طرفی، با افزایش بیش‌ازاندازه‌ عرض شعله، احتمال برخورد شعله با دیواره­ها نیز وجود خواهد داشت. UR - https://www.jfnc.ir/article_49372.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_49372_7459ad1e05f4ee232a2d9eab7bb37eb8.pdf ER -