TY - JOUR ID - 46196 TI - بررسی عددی اثر مقدار پیچش جریان بر احتراق پیش ­آمیخته کم ­پیچش JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - عرب نژاد, محمد حسین AU - شهسواری, محمد AU - فرشچی, محمد AD - صنعتی شریف AD - دانشگاه صنعتی شریف Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 1 SP - 19 EP - 31 KW - احتراق کم ­پیچش KW - شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ KW - روش شعله ضخیم ­شده KW - ناحیه بازگردشی DO - N2 - احتراق کم ­پیچش یکی از روش‌های نوین برای پایدارسازی شعله‌های پیش­ مخلوط با نسبت هم ­ارزی کمتر از 1 است. برای استفاده از این روش پایداری شعله در توربین‌های گازی، شناخت مشخصات جریان و احتراق این نوع شعله‌ها در شرایط مختلف کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله پدیده‌های فیزیکی و نحوه پایدارسازی شعله کم ­پیچش در شرایط دو عدد پیچش با استفاده از شبیه‌سازی به روش گردابه‌های بزرگ و روش شعله ضخیم ­شده، بررسی شده است. نتایج شبیه‌سازی شعله کم ­پیچش نشان می‌دهد که شعله با فاصله مشخصی از لبه مشعل پایدار شده و پایداری آن وابسته به تشکیل ناحیه بازگردشی داخلی در جریان نیست. همچنین، افزایش عدد پیچش از 0/5 تا 0/65 باعث حرکت ناحیه بازگردشی و شعله به­ سمت بالادست جریان شده ولی سازوکار پایداری شعله تغییر نمی‌کند. UR - https://www.jfnc.ir/article_46196.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_46196_4349ebdfb58ca2ef695023aeebab57c1.pdf ER -