TY - JOUR ID - 46136 TI - مقایسه عملکرد موتور EF7.TC در حالت سوخت گاز و بنزین با استفاده ازشبیه سازی گرمایی پیستون و محفظه احتراق JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - قارلقی, جواد AU - کاکایی, امیرحسن AU - فروغی فر, علی اصغر AD - شرکت ایران خودرو AD - دانشگاه علم و صنعت ایران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 3 IS - 2 SP - EP - KW - موتور دوگانه سوز KW - شبکه گرمایی مقاومت-خازن KW - پیستون KW - مدل دو ناحیه ­ای احتراق DO - N2 - در این تحقیق ابتدا انتقال گرما در پیستون موتور اشتعال جرقه­ ای محاسبه شده، سپس با تعیین شرایط مرزی گرمایی به بررسی عملکرد موتور در دو حالت سوخت گاز و بنزین پرداخته شده است. سه روش متفاوت برای مدل کردن انتقال گرما به کار رفته است. در روش اول برای پیستون، سیلندر و سرسیلندر، یک دمای ثابت و تقریبی در نظر گرفته شده و توسط مدل دو ناحیه­ ای احتراق شرایط میدان گاز درون سیلندر (دما، فشار و ضرایب انتقال گرمای جابه ­جایی) محاسبه می­ شوند. در روش دوم برای هر سه قسمت پیستون، سیلندر و سرسیلندر، سه دمای مجهول در نظر گرفته شده و معادلات انتقال گرما با مدل دو ناحیه­ ای به صورت همزمان حل می ­شوند. در روش سوم که دقیق ­ترین روش است، به صورت همزمان بر اساس مدل شبکه گرمایی مقاومت-خازن، 24 معادله انتقال گرما با کد دو ناحیه ­ای، حل می­ شود. نتایج به دست آمده از سه روش به منظور بررسی اثر آ­­ن­ها بر رفتار گرمایی پیستون با هم مقایسه می ­شوند. نشان داده شده است که استفاده از مدل مقاومت-خازن با تعداد معادلات کمتر و در نتیجه زمان حل کمتر، روشی مناسب برای حل مسائل گرمایی موتور است. مجموعه این عملیات توسط کدی که در نرم افزار متلب (MATLAB) نوشته شده انجام شده است و نتایج با داده­ های تجربی موتور EF7.TC صحه­ گذاری شده است. UR - https://www.jfnc.ir/article_46136.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_46136_92627b55e0e8651f44e7da3144126275.pdf ER -