TY - JOUR ID - 155276 TI - تولید سوخت توسط فرایند شکست حرارتی-کاتالیستی تایرهای فرسوده با استفاده از زئولیت‌های HY ،β وHZSM-5 JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - جعفری, فرشید AU - خوش بین, رضا AU - کریم زاده, رامین AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشگاه بین المللی امام خمینی، مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا AD - دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مهندسی شیمی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 2 SP - 25 EP - 36 KW - تایرهای فرسوده KW - پیرولیز دومرحله ای KW - زئولیت KW - شکست کاتالیستی DO - 10.22034/jfnc.2022.327897.1301 N2 - افزایش تایرهای فرسوده و مستعمل، به یک معضل جدی در آلودگی محیط زیست تبدیل شده است. با افزایش وسایل نقلیه و رشد متوسط پیمایش هر خودرو، این آلودگی هر روز بیشتر می ­شود. انرژی گرمایی نهان در لاستیک‌ها، باعث شده است تا عملیات بازیافت آن‌ها برای از بین بردن مشکلات به وجود آمده در محیط زیست به یک رویکرد اقتصادی تبدیل شود و علاوه بر از بین بردن آثار مخرب ایجاد شده در محیط زیست، باعث کارآفرینی و سودآوری و تولید محصولات با ارزش شود. در این پژوهش، هدف برسی فرآیند پیرولیز دومرحله­ای گرمایی-کاتالیستی لاستیک‌های فرسوده بر روی کاتالیست‌های زئولیتی ZSM-5، Y وβ به‌منظور تولید سوخت مایع با کیفیت است. خصوصیات کاتالیست‌ها با استفاده از تکنیک‌های طیف‌سنجی پراش پرتو ایکس (XRD)، آنالیز میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و آنالیز جذب-دفع نیتروژن مورد ارزیابی قرار گرفتند. عملکرد کاتالیست‌ها در آزمایش شکست کاتالیستی محصول مایع حاصل از پیرولیز گرمایی تایر، در مجاورت گاز نیتروژن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که زئولیت Y با بازده استحصال مایع 78/98 درصد وزنی عملکرد بهتری در فرآیند فوق نسبت به دو کاتالیست دیگر داشته است.  UR - https://www.jfnc.ir/article_155276.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_155276_df08fb8092c2ad6d147814c1686cb5dc.pdf ER -