TY - JOUR ID - 153376 TI - کاهش مکانیزم احتراقی سوخت دی‌متیل‌اتر با استفاده از الگوریتم‌های بهینه‌سازی ازدحام ذرات، تکامل تفاضلی و مدولاسیون زاویه‌ای JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - موسوی, محسن AU - خادم, جواد AU - صفوی نژاد, علی AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند AD - گروه مکانیک- دانشکده مهندسی- دانشگاه بیرجند- بیرجند- ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 15 IS - 1 SP - 102 EP - 122 KW - سینتیک شیمیایی KW - مکانیزم کاهش‌یافته KW - ازدحام ذرات KW - تکامل تفاضلی KW - مدولاسیون زاویه‌ای DO - 10.22034/jfnc.2022.335026.1319 N2 - مدل ­سازی ریاضی به ‌عنوان ابزاری برای پیش­بینی رفتار احتراقی سوخت­ ها به‌کار می­ رود. استفاده از ساز و کارهای سینتیک شیمیایی مفصل در مدل­های احتراقی به افزایش قابل توجه زمان محاسبات می­ انجامد. الگوریتم­ های بهینه­ سازی فراابتکاری یکی از روش­ های مورد استفاده برای کاهش مکانیزم­ های مفصل است. هدف این مقاله، بررسی امکان استفاده از الگوریتم­ های فراابتکاری پیوسته در فضای دودویی برای کاهش مکانیزم احتراقی سوخت دی­ متیل ­اتر است. به این منظور از الگوریتم­ های ازدحام ذرات و تکامل تفاضلی استفاده شده و با استفاده از نگاشتی تحت عنوان مدولاسیون زاویه ­ای برای نگاشت فضای پیوسته به فضای دودویی، تعداد متغیرهای مسئله از 351 به 6 متغیر کاهش یافته است. در نهایت، از مکانیزم مفصل دی­ متیل ­اتر شامل 351 واکنش ابتدایی و 79 گونه شیمیایی، مکانیزم کاهش یافته ­ای با 43 واکنش ابتدایی و 17 گونه به دست آمده که نتایج حاصل از به­ کارگیری آن در شبیه­ سازی دو راکتور فشار ثابت و شعله آرام پیش­ آمیخته، حداکثر خطای 95/0 درصد را نسبت به مکانیزم مفصل نشان می ­دهد. UR - https://www.jfnc.ir/article_153376.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_153376_89660c34909267da5a962d09cb98f90f.pdf ER -