TY - JOUR ID - 136875 TI - تحلیل تأثیرپذیری آلاینده‌های CO و NOx در صورت تغییر مشخصه‌های جت‌های پایدارکننده در یک محفظه احتراق مدل توربین گاز JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - بازدیدی طهرانی, فرزاد AU - تیموری, علیرضا AU - قیاسی, مهدی AD - دانشگاه علم و صنعت ایران AD - تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 14 IS - 2 SP - 101 EP - 121 KW - محفظه احتراق مدل توربین گاز KW - تحلیل حساسیت KW - آلاینده NOx KW - آلاینده CO DO - 10.22034/jfnc.2021.269803.1260 N2 - در مقاله حاضر به بررسی و تحلیل تأثیرپذیری آلاینده‌های NOx وCO در صورت تغییر مشخصه‌های جت‌های پایدارکننده درون محفظه احتراق مدل توربین گاز پرداخته شده است. تغییر مشخصه‌های این جت‌ها با در نظر گرفتن برهم‌کنش میان آن‌ها مورد بررسی و تحلیل واقع شده است. در پژوهش‌های پیشین، اثر تغییر هم‌زمان مشخصه‌ها مورد مطالعه قرار نگرفته بود، لذا، در این مقاله، به این موضوع پرداخته شده است.   برای شبیه‌سازی جریان دو فاز داخل محفظه احتراق، برای فاز گازی از دیدگاه اویلری و برای پاشش سوخت از دیدگاه لاگرانژی استفاده شده است. برای مدل‌سازی فرآیند احتراق، رهیافت‌ RANS، مدل آشفتگی Realizable k-ε، مدل‌ انتقال حرارت تشعشعی جهات مجزاء و مدل‌‌ احتراقی فلیملت پایا استفاده شده است. مدل‌سازی NOx به صورت پس‌پردازش و با مدل‌ نرخ محدود انجام گرفته است. با به‌کارگیری تحلیل حساسیت به مطالعه تأثیرپذیری آلاینده‌ها‌ی CO و NOx از متغیرهای ورودی شامل قطر، زاویه و موقعیت جت‌های پایدارکننده پرداخته شده است. داده‌های عددی با استفاده از روش طراحی آزمایشات(DOE) و مدل فاکتوریل کامل، مدل‌سازی و تولید شده است. سپس، نتایج با استفاده از تحلیل واریانس(ANOVA) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن برهمکنش میان مشخصه‌های جت‌های پایدارکننده، کمترین و بیشترین مقدار خروجی آلاینده  به­ ترتیب برابر با  5.82 و  26.22 بوده و کمترین و بیشترین مقدار بیشینه تولید آلاینده  به ترتیب برابر با 5.99 و 14.7 کسر مولی است. UR - https://www.jfnc.ir/article_136875.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_136875_35689e06fb7e4c2feeeac307a9abd56f.pdf ER -