TY - JOUR ID - 102208 TI - تاثیر ترکیب گاز سنتزی تولید شده به روش گازسازی زیست توده بر عملکرد و آلاینده-های یک موتور RCCI دیزل-گاز سنتزی JO - سوخت و احتراق JA - JFNC LA - fa SN - 2008-3629 AU - یاری, مرتضی AU - کوششی, نوید AU - صابری مهر, علی AD - گروه مهندسی مکانیک- دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریز AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه تبریز AD - مهندسی مکانیک، دانشگاه بناب Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 4 SP - 77 EP - 95 KW - موتور اشتعال تراکمی کنترل واکنشی KW - احتراق دما پایین KW - آلایندگی KW - گاز سنتزی DO - 10.22034/jfnc.2019.102208 N2 - گاز سنتزی می ­تواند گزینه مناسبی در موتورهای اشتعال تراکمی کنترل واکنشی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی عددی تاثیر گازهای سنتزی با ترکیبات متفاوت بر عملکرد موتور و آلاینده­ های آن در یک انرژی ورودی ثابت است. بر همین اساس، سه ­گونه متفاوت از گازهای سنتزی تولیدشده توسط روش­های گازسازی، برای مقایسه با گاز سنتزی شبیه­ سازی ­شده مرکب از هیدروژن و مونوکسیدکربن خالص، انتخاب شده­ اند. با توجه به نتایج به ­دست­ آمده، استفاده از گاز سنتز خروجی از گازسازها در موتورهای یادشده منجربه کاهش تولید اکسیدهای­ نیتروژن درازای افزایش تولید دوده، مونوکسیدکربن و هیدروکربن­ های نسوخته و کاهش بازده ناخالص اندیکاتوری نسبت­ به گاز سنتزی        شبیه ­سازی ­شده می ­شود. نسبت جرم هیدروژن به جرم سایر گونه­ های قابل احتراق در سوخت سنتزی با فشار و دمای بیشینه، بازده ناخالص اندیکاتوری و اکسیدهای ­نیتروژن نسبت مستقیم و با سایر آلاینده ­ها نسبت عکس دارد. گاز سنتزی نوع اول در حالت 60 درصد جایگزینی با دیزل، با کاهش 78 درصدی اکسیدهای ­نیتروژن و 7/11 درصدی بازده ناخالص اندیکاتوری نسبت­به دیزل خالص و افزایش 6/3 درصدی تخریب اگزرژی نسبت ­به گاز سنتزی شبیه­ سازی ­شده، بهترین گزینه برای استفاده در موتور در تمامی حالات جایگزینی است. UR - https://www.jfnc.ir/article_102208.html L1 - https://www.jfnc.ir/article_102208_13081c47a61f23252ba5ab5535697ee7.pdf ER -