انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
01
21
تولید بیودیزل از روغن ضایعات ماهی به کمک ترکیب همزن مکانیکی و ریزموج
1
14
FA
ندا
یاری
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
yarineda527@yahoo.com
مصطفی
مصطفایی
0000-0002-2693-4704
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه
bouck58@yahoo.com
لیلا
ندرلو
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم ، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران
lnaderloo@gmail.com
سید محمد
صفی الدین اردبیلی
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
m.safieddin@scu.ac.ir
در تحقیق حاضر هدف تولید بیودیزل از روغن ضایعات ماهی و متانول و استفاده از ترکیب همزن و ریزموج به عنوان تکنیکی برای سرعت بخشیدن به این امر میباشد. در انجام این تحقیق از سامانهی ریزموج استفاده شد که شامل منبع ریزموج، همزن، لولهی مارپیچی و دکانتور میباشد. به کمک این سامانه اثر عوامل نسبت مولی الکل به روغن (4 به 1، 6 به 1 و 8 به 1)، غلظت کاتالیزور (5/0، 1 و 5/1 درصد وزنی روغن)، زمان همزنی (5، 15 و 25 دقیقه) و زمان مایکروویو (5/0، 5/1 و 5/2 دقیقه) بر روی درصد تبدیل اسیدهای چرب به متیل استر بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش سطح پاسخ (RSM) و طرح باکس بنکن (Box Behnken) در نرم افزار Deisign Exeprt استفاده شد. پس از تحلیل دادهها و بهینه سازی واکنش تولید بیودیزل مشخص شد که بیشترین درصد تبدیل بیودیزل (62/92) در غلظت کاتالیزور 13/1%، زمان واکنش 61/24 دقیقه، نسبت مولی الکل به روغن 91/5 و زمان مایکروویو 5/0 دقیقه به دست آمد. مدل رگرسیونی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته (درصد تبدیل) به صورت معادله درجه دوم با ضریب تبیین 9953/0=R2 به دست آمد.
بیودیزل,روغن ضایعات ماهی,ترانساستریفیکاسیون,ریزموج,روش سطح پاسخ
https://www.jfnc.ir/article_57744.html
https://www.jfnc.ir/article_57744_5f2b0dc0708d6347662ccd7fb6b9e6f7.pdf
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
03
10
بهینه سازی نسبت EGR، نسبت سوخت بیودیزل و شرایط کاری یک موتور دیزل با روش RSM
15
32
FA
فرزاد
جلیلیان تبار
دانشگاه تربیت مدرس، گروه مکانیک بیوسیستم
fjaliliantabar@gmail.com
غلامحسن
نجفی
0000-0003-3125-3804
دانشگاه تربیت مدرس
g.najafi@modares.ac.ir
در این پژوهش تاثیر بار و سرعت موتور و همچنین نسبت EGR و نسبت سوخت بیودیزل بر متغیرهای عملکردی و آلایندههای یک موتور دیزل تک سیلندر چهار زمانه بررسی گردید. همچنین با استفاده از روش بهینه سازی سطح پاسخ (RSM)، عوامل در نظر گرفته شده، بهینه سازی گردید. با استفاده از سامانه EGR، آلاینده 〖"NO" 〗_"x" کاهش یافت به گونهای که بالاترین مقدار کاهش آلاینده 〖"NO" 〗_"x" برابر با 7/63 درصد و برای سوخت B10 و نسبت 30 درصد EGR بوده است. استفاده همزمان از سامانه EGR و سوخت بیودیزل موجب کاهش آلاینده CO به ترتیب برابر با 04/4، 12 و 73/1 درصد برای دورهای موتور 1800، 2100 و 2400 دور بر دقیقه گردید. بالاترین میزان کاهش آلاینده UHC برابر با 05/54 درصد بوده است و بدین ترتیب افزایش، از این رو آلاینده به دلیل استفاده از سامانه EGR تا حدود زیادی کنترل شد. نقطه بهینه شده توسط روش بهینه سازی RSM بدین صورت بود که اگر موتور در بار 3/45 درصد، دور موتور rpm 2080 کار کند، برای داشتن حداکثر کارایی و حداقل آلایندگی باید نسبت EGR 97/14 درصد و مقدار بیودیزل مخلوط شده با سوخت دیزل برابر با 43/5 درصد باشد.
آلاینده,بیودیزل,بهینه سازی,EGR,.RSM
https://www.jfnc.ir/article_58463.html
https://www.jfnc.ir/article_58463_25bea4c0b550751d245e84d6a4e372d1.pdf
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
03
19
پیشبینی آلاینده CO در یک محفظه احتراق توربین گاز به کمک مدل احتراقی نرخ محدود اضمحلال گردابه
33
49
FA
محمد
شهسواری
کارشناس ارشد گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
shahsavari@ae.sharif.ir
محمدعلی
سرودی
مدیر دپارتمان تست و عملکرد، گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
m.soroudi@turbotec-co.com
موسی
یزدانی
مدیر دپارتمان شبیه سازی، گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
m.yazdani@turbotec-co.com
سارا
منتظری نژاد
کارشناس ارشد واحد تست و عملکرد، دپارتمان محفظه، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه (توربوتک)، شهرک صنعتی شمس آباد، تهران، ایران
s.montazerinejad@turbotec-co.com
یوسف
باقری
مدیر گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
y.bagheri@turbotec-co.com
هدف اصلی مقاله حاضر، پیشبینی آلاینده CO در یک محفظه احتراق توربین گاز زمینی 25 مگاواتی است. محفظه احتراق این توربین گاز، متشکل از 18 مشعل EV نسل دوم میباشد. برای نیل به هدف فوق، در مقاله حاضر، از مدل دو معادله k-ε برای مدلسازی میدان جریان آشفته استفادهشده است. همچنین میدان احتراقی آشفته با استفاده از مدل احتراقی نرخ محدود اضمحلال ادی به کمک یک واکنش کلی دومرحلهای شبیهسازیشده است. با توجه به تحقیقات اولیه، واکنش شیمیایی کلی دومرحلهای توانایی پیشبینی آلاینده CO را ندارد. برای رفع این نقص، در مطالعه حاضر، مکانیزم شیمیایی بهگونهای بهینهشده است تا بتواند آلاینده CO را در محفظه احتراق بهخوبی پیشبینی کند. بهینهسازیهای مذکور بر روی توان ترم دما در نرخ واکنشها انجامشده است. نتایج این بهینهسازیها نشان میدهد که مکانیزم بهینهسازی شده میتواند آلاینده CO را با دقت مناسب در شرایط کاری مختلف توربین گاز مزبور پیشبینی نماید. بررسیهای حاضر نشان میدهد که تغییرات ایجادشده در واکنش دومرحلهای تأثیری در محل پایداری و شکل شعله در داخل محفظه ندارد و تنها اثر این مکانیزم تصحیح پیشبینی آلاینده CO میباشد.
آلاینده CO,مدل آشفتگی k-ε,مدل احتراق نرخ محدود اضمحلال ادی,مشعل EV نسل دوم
https://www.jfnc.ir/article_59827.html
https://www.jfnc.ir/article_59827_87f9bd1a407e275fc20d37700a71ccab.pdf
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
02
17
گوگرد زدایی از سوخت دیزل مدل توسط جاذبهای 𝛄Al2O3 و Ni/𝛄Al2O3 و بررسی هم دماهای جذب آن
51
64
FA
محمدعلی
عابدی
دانشگاه تربیت مدرس
aliabedi@modares.ac.ir
رامین
کریم زاده
دانشگاه تربیت مدرس دانشکده شیمی
ramin_karimzadeh@yahoo.com
سعید
عباسی زاده
دانشگاه تربیت مدرس
s.abbasizadeh@modares.ac.ir
در این پژوهش فرایند جذب ترکیب 4و6-دی متیل دی بنزو تیوفن از سوخت مدل (نرمال هگزان - 4و6-دی متیل دی بنزو تیوفن)، توسط جاذبهای Al2O3 و Ni/Al2O3 موردمطالعه قرار گرفت. بهترین آلومینای تجاری از بین 4 نوع آلومینای تهیهشده از شرکتهای داخلی، توسط آزمایش جذب، انتخاب شد. برای افزایش ظرفیت جذب، درصدهای مختلف فلز نیکل روی سطح آلومینا با روش تلقیح مرطوب بارگذاری شد و تاثیر آن بر میزان جذب موردبررسی قرار گرفت. آزمایشهای جذب سطحی در فرایند ناپیوسته و به مدت 24 ساعت موردمطالعه قرار گرفت و میزان جذب توسط دستگاه طیفسنج نور مرئی-فرابنفش اندازهگیری شد؛ نمونههای سنتز شده توسط آنالیزهای طیفسنجی فلوئورسانس پرتو ایکس، پراش پرتو ایکس و تخلخل سنجی جذب و واجذب نیتروژن، مشخصه یابی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد، بیشترین میزان جذب 4و6-دی متیل دی بنزو تیوفن از سوخت مدل با بارگذاری 15/0 گرم نیکل بر روی هر گرم آلومینا (0.15gr Ni/gr Al2O3)، به دست میآید. درنهایت دادههای تعادلی جذب سطحی، با همدماهای جذب لانگمویر، فروندلیچ و دوبینین-رادشکویچ برازش شدند و طبق نتایج مدل لانگمویر بیشترین تطابق را با دادههای تعادلی از خود نشان داد و بر اساس آن ماکزیمم ظرفیت جذب برای جاذبهای Al2O3 و 0.15Ni/Al2O3 به ترتیب 253/1 و 97/15 میلی گرم بر گرم به دست آمد.
گوگرد زدایی,جذب,نیکل/ آلومینا,سوخت,4و6-دی متیل دی بنزوتیوفن
https://www.jfnc.ir/article_59828.html
https://www.jfnc.ir/article_59828_3e1ced08d056a020e6c69060ed386df0.pdf
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
03
15
بررسی عددی تاثیر افزودن دیمتیلاتر به متان بر عملکرد و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی شارژ همگن
65
77
FA
حسین
ازوجی
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
hezoji@stu.nit.ac.ir
روزبه
شفقت
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
rshafaghat@nit.ac.ir
امید
جهانیان
0000-0002-5968-5185
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
jahanian@nit.ac.ir
احتراق اشتعال تراکمی شارژ همگن، بهدلیل بازده حرارتی بالا و آلایندگی کم، بهعنوان نسل جدید موتورهای احتراق داخلی مورد توجه قرار گرفته است. کنترل این نوع احتراق دشوار است، زیرا این امر توسط سینتیک شیمیایی مخلوط هوا و سوخت صورت میگیرد. در این مطالعه، یک مخلوط همگن از گاز طبیعی و هوا در یک موتور اشتعال تراکمی برای کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن و بهبود بهرهوری حرارتی استفاده و برای کنترل زمان اشتعال و احتراق، مقدار کمی دی متیل اتر با گاز طبیعی مخلوط شد. یک مدل دینامیک سیالات محاسباتی سه بعدی همراه با سینتیک شیمیایی برای بررسی اثر دما، فشار، نسبت همارزی بر احتراق و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن استفاده شد. نتایج شبیهسازی نشان دادند با استفاده از این مخلوط میتوان موتور را در یک محدوده بار گسترده راهاندازی کرد و با افزودن مقدار محدودی دی متیل اتر بازده حرارتی را افزایش داد. از نتایج مهم دیگر این مطالعه میتوان به بهبود زمان شروع احتراق، افزایش بیشینه فشار و کاهش چشمگیر انتشار اکسیدهای نیتروژن در اثر افزودن دی متیل اتر اشاره کرد.<br />
"موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن","دی متیل اتر","سوخت ترکیبی"
https://www.jfnc.ir/article_61095.html
https://www.jfnc.ir/article_61095_f03ea812b61563c1cacfea97c18149f6.pdf
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
03
15
شبیه سازی احتراق مدفون در محیط متخلخل به روش FGM
79
92
FA
حسین
َعطوف
دانشگاه صنعتی اصفهان
h.atoof@me.iut.ac.ir
محسن
دوازده امامی
دانشگاه صنعتی اصفهان
mohsen@cc.iut.ac.ir
در این پژوهش روشی به نام تولید فلیملت از منیفولد (FGM) معرفی شده است که ترکیبی از دو روش کاهش سینتیک، یعنی روش فلیملت و روش منیفولد است. در این روش شعله چند بعدی بصورت مجموعه ای از شعله های یک بعدی در نظر گرفته شده است (روش فلیملت) و ساختار شعله توسط تعداد محدودی متغیر کنترلی تعیین میگردد (روش منیفولد). متغیرهای ترموشیمیایی در یک بانک داده ذخیره شده و در شبیه سازی شعله استفاده میشوند. در طول شبیه سازی معادله متغیرهای پیشرو نیز حل میشود. در این مطالعه بمنظور دقت سنجی این روش، از یک مشعل یک بعدی شعله پایدار استفاده شده و نتایج حاصل دو شبیه سازی جریان واکنشی با روش های سینتیک جزئی و روش حاضر مقایسه شده است. در مرحله بعد روش FGM برای شبیه سازی شعله مدفون در محیط متخلخل بکار گرفته شده و نتایج بدست آمده از شبیه سازی که شامل نمودارهای دمای دو فاز گاز و جامد است، با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است. این تحقیق نشان می دهد که استفاده از روش FGM در مقایسه با روش سینتیک جزئی تا چه اندازه دارای دقت بوده و زمان انجام شبیه سازی احتراق را تا چندین برابر می تواند کاهش میدهد.
محیط متخلخل,شعله پیش مخلوط,روش تولید فلیملت از منیفولد
https://www.jfnc.ir/article_61119.html
https://www.jfnc.ir/article_61119_746016c99d877a0246fe77da9cf4ea43.pdf
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
10
3
2018
03
15
بهینه سازی متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور دیزل با استفاده از سوخت دیزل – روغن الکل به کمک روش سطح پاسخ
93
104
FA
سید محمد
صفی الدین اردبیلی
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
m.safieddin@scu.ac.ir
حسن
ذکی دیزجی
0000-0002-8891-5031
استادیار، گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
hzakid@scu.ac.ir
محمد جواد
شیخ داودی
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
javad1950@yahoo.com
امروزه تمایل به تحقیق در زمینه سوخت های زیستی بر پایه الکل افزایش یافته است. روغن الکل، الکل با زنجیره طولانی بوده که محصول جانبی فرایند تولید بیواتانول به شمار میرود. در این تحقیق به بررسی عملکرد و آلاینده های موتور دیزل در ترکیبات مختلف روغن الکل در 5 سطح مختلف شامل (%0، %5، %10، %15 و %20)، بار (%0، %25، %50، %75 و %100) و سرعت موتور (1400،1700،2000،2300 و rpm 2600) به کمک روش سطح پاسخ (RSM) و طرح آزمایش مرکب مرکزی (CCD) پرداخته شد. بهینهسازی چند هدفه به منظور بیشینه کردن توان، گشتاور موتور وکمینه کردن مصرف سوخت ویژه وآلاینده ها شامل CO، CO2، UHC، NOX انجام شد. نتایج حاصل از بهینه سازی نرم افزار میزان روغن الکل% 57/11، سرعتrpm 2264 و بار %40 به عنوان ترکیب بهینه بدست آورده و مقادیر گشتاور، توان و مصرف سوخت ویژه به ترتیبN.m 9/10،Kw 9/1و Kg/Kw.hr 5/354پیش بینی گردید. میزان آلاینده های موتور شامل CO، UHC، CO2 و NOX در این نقطه به ترتیب 19/0، 5/54، 34/2 و 7/87 درصدحجمی بدست آمد. نتایج نشان داد با افزایش در میزان نسبت روغن الکل، توان و گشتاور موتور در دورهای متفاوت موتور افزایش یافته و میزان NOX و UHC کاهش می یابد.
روغن الکل,عملکرد موتور,آلاینده های خروجی,روش سطح پاسخ
https://www.jfnc.ir/article_61120.html
https://www.jfnc.ir/article_61120_a13ef9ffd85a8fc4d0dca93f6b54e238.pdf