%0 Journal Article %T مطالعه تجربی سرعت سوزش آرام مخلوط دو سوخت (گازطبیعی - بنزین) با هوا در محفظه حرارتی کروی با فشار اولیه بالا %J سوخت و احتراق %I انجمن احتراق ایران %Z 2008-3629 %A عبدی اقدم, ابراهیم %A سرابی, مهرداد %A مهربد خمیرانی, مجتبی %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 11 %N 1 %P 121-134 %! مطالعه تجربی سرعت سوزش آرام مخلوط دو سوخت (گازطبیعی - بنزین) با هوا در محفظه حرارتی کروی با فشار اولیه بالا %K سرعت سوزش آرام %K بمب حجم ثابت %K گازطبیعی %K بنزین %K مخلوط دو سوخت %R %X سرعت سوزش متلاطم مخلوط سوخت و هوا به سرعت سوزش آرام آن بستگی دارد. دما، فشار، نسبت هم‌ارزی ( ) و نوع سوخت از فاکتورهای اساسی سرعت سوزش آرام هستند. در کار حاضر برای روشن شدن تاثیر ترکیب دو سوخت بنزین و گازطبیعی در گستره‌ی فشار 5-20 bar روی سرعت سوزش آرام، داده‌های تجربی فشار-زمان در طول فرآیند احتراق از بمب حرارتی کروی حجم ثابت به همراه تعلیقات مربوطه استخراج شده و برای محاسبه سرعت سوزش آرام از روی این داده‌ها از کد ترمودینامیکی چند منطقه‌ای بهره برده شده‌است. در طول دوره احتراق سرعت سوزش آرام مخلوط بنزین-هوا و گازطبیعی-هوا در نسبت‌ هم-ارزی استوکیومتری و همچنین سرعت سوزش مخلوط‌های گازطبیعی-بنزین و هوا با درصدهای جرمی گازطبیعی 25% ،50%، 75% و 100% و فشار و دمای اولیه‌ی بترتیب500kPa و 333K برآورد شد. نتایج حاصله از مخلوط بنزین-هوا در مقایسه با گازطبیعی-هوا نشان داد که سرعت سوزش آرام گازطبیعی در رنج 5-20bar بیشتر از بنزین است. همچنین با استفاده‌ از ترکیب گازطبیعی و بنزین، ‌مشاهده شد که در فشارهای کمتر از20bar سرعت سوزش تحت شرایط حاکم برای حالت‌های 25% و50% جرمی گازطبیعی کمتر از 100% گاز طبیعی است. %U https://www.jfnc.ir/article_65573_c4f5a4037686000e6f12529d2108ebf2.pdf