%0 Journal Article %T تعیین تجربی رژیم احتراقی مخلوط همگن در یک موتور اشتعال تراکمی %J سوخت و احتراق %I انجمن احتراق ایران %Z 2008-3629 %A فتحی, مرتضی %A جهانیان, امید %A دومیری گنجی, داود %D 2017 %\ 10/23/2017 %V 10 %N 2 %P 28-39 %! تعیین تجربی رژیم احتراقی مخلوط همگن در یک موتور اشتعال تراکمی %K موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن %K پاشش سوخت %K احتراق پیش‌آمیخته جزئی %K چینه‌بندی مخلوط %R %X احتراق اشتعال تراکمی بار همگن، مفهوم احتراقی مفیدی از نظر بازدهی و میزان آلاینده‌ها برای موتورهای درون‌سوز است. لیکن بازة کارکردی محدود این راهبرد احتراقی سبب شده است که استفاده کاربردی از آن در موتورها تاکنون موفق نبوده باشد. یکی از روش‌های کاربردی نمودن آن در موتورها این است که با دیگر انواع احتراق مشابه، همچون احتراق دیزلی و احتراق پیش‌آمیخته جزئی ترکیب گردد و هر راهبرد در بازة کارکردی بهینة خود ایفای نقش نماید.در این مطالعه با بررسی مشخصات عملکردی و آلایندگی حاصل از نتایج آزمون بر روی یک موتور، شرایط گذر از رژیم احتراق پیش‌آمیخته جزئی به احتراق اشتعال تراکمی مخلوط همگن بازتعریف می‌گردد. اساس این شناسایی بر این اصل استوار است که در شرایط اشتعال تراکمی مخلوط همگن با پاشش مستقیم سوخت به درون محفظه احتراق، چینه‌بندی حاصل از زمانبندی سوخت‌پاشی، پارامتری با اثرگذاری چشمگیر نیست. نتایج نشان می‌دهند که در شرایطی که پاشش سوخت بسیار زود اتفاق می‌افتد (تکمیل کل فرآیند سوخت‌پاشی پیش از 60 درجة زاویة لنگ قبل از نقطة مرگ بالا) رژیم احتراقی حاصله اشتعال تراکمی مخلوط همگن است. %U https://www.jfnc.ir/article_53993_6733694ca4f92aa7d727e8c9be6f587b.pdf