%0 Journal Article %T مدل­سازی و تحلیل عملکرد یک چرخه هیبریدی موتور استرلینگ، توربین گاز و پیل ­سوختی جهت کاربرد در یک سیستم تولید همزمان %J سوخت و احتراق %I انجمن احتراق ایران %Z 2008-3629 %A پیرکندی, جاماسب %A نصرت الهی, مهران %A خداپرست, شهرام %D 2015 %\ 07/23/2015 %V 8 %N 2 %P 103-123 %! مدل­سازی و تحلیل عملکرد یک چرخه هیبریدی موتور استرلینگ، توربین گاز و پیل ­سوختی جهت کاربرد در یک سیستم تولید همزمان %K موتور استرلینگ %K پیل­ سوختی اکسید­جامد %K توربین­ گاز %K سیستم هیبریدی %R %X در این مقاله، عملکرد یک چرخه توربین ­گاز مجهز به پیل­ سوختی اکسید جامد و موتور استرلینگ از دیدگاه ترمودینامیکی بررسی شده و برای تمام اجزای چرخه مورد نظر یک تحلیل ترمودینامیکی و برای پیل ­سوختی به­ کار رفته در آن، یک تحلیل الکتروشیمیایی و حرارتی مجزا انجام شده است. با مطالعه پارامتری سیستم هیبریدی تأثیر نسبت فشار کمپرسور، دمای گازهای ورودی به توربین، تعداد سل­ های پیل ­سوختی، نوع سیال مورد استفاده در موتور استرلینگ و سرعت زاویه ­ای موتور استرلینگ بر روی بازده و توان تولیدی سیستم هیبریدی بررسی می­ شود. براساس مقایسه انجام­ شده توان تولیدی سیستم پیشنهادی در حدود سه برابر توان تولیدی چرخه ساده توربین­ گاز و 1/3 برابر توان تولیدی سیستم هیبریدی توربین ­گاز و پیل­ سوختی است. نتایج به­ دست آمده نشان می­ دهد که بازده الکتریکی سیستم پیشنهادی در حدود 82 درصد بوده و این در حالی است که بازده سیستم هیبریدی توربین­ گاز و پیل­ سوختی در حدود 50 درصد و چرخه ساده توربین­ گاز 30 درصد است. %U https://www.jfnc.ir/article_46207_f020939956101dcb7ac36911eb8c0dcb.pdf