%0 Journal Article %T مطالعه تجربی تاثیر نسبت انسداد انژکتور کم چرخش بر حدود پایداری و رژیم های احتراقی شعله گاز طبیعی %J سوخت و احتراق %I انجمن احتراق ایران %Z 2008-3629 %A حشمتی, نوید %A میرساجدی, سید مهدی %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 13 %N 3 %P 63-79 %! مطالعه تجربی تاثیر نسبت انسداد انژکتور کم چرخش بر حدود پایداری و رژیم های احتراقی شعله گاز طبیعی %K احتراق کم چرخش %K پایداری شعله %K نسبت انسداد %K گاز طبیعی %R %X در این مطالعه، به بررسی تاثیر نسبت انسداد چرخاننده کم­ چرخش بر حدود پایداری و رژیم­ های احتراقی شعله پرداخته می ­شود. نسبت انسداد برابر سطح مسدود و پوشیده صفحه مغشوش­ کننده  به کل مساحت آن است و یکی از پارامترهای اصلی چرخاننده کم­ چرخش است که تاثیر مهمی بر پایداری شعله کم ­چرخش دارد. به­ منظور بررسی تاثیر نسبت انسداد کانال مرکزی چرخاننده بر پایداری، 9 چرخاننده با هندسه متمایز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با افزایش نسبت انسداد، حد خاموشی چرخاننده­ ها کاهش می ­یابد، به طوری که با افزایش نسبت انسداد از 43% تا 76%، میزان حد خاموشی تا حدود 25% کاهش یافته و پایداری شعله بهبود می ­یابد. همچنین، در این مطالعه مشاهده شد که با افزایش نسبت هم ­ارزی، شعله یک فرایند گذار را طی می کند که در آن شعله از یک حالت Vشکل (کاسه­ ای شکل) معلق پایدار تا حالت گردابه­ ای­ شکل متصل به دهانه مشعل پیش می ­رود. فرایند گذار را می­توان به سه رژیم احتراقی متفاوت تقسیم کرد که حدود این رژیم­ های احتراقی براساس نسبت هم ­ارزی و میزان عدد رینولدز ورودی مشعل تعیین می­شود. بررسی میزان آلاینده  چرخاننده­ ها نشان داد که میزان  با افزایش نسبت هم ­ارزی افزایش می ­یابد و در نسبت­ های  هم ­ارزی نزدیک 1 میزان  در حدود ppm20 است. %U https://www.jfnc.ir/article_118642_df8abee04874be7a3032b6efd9a89936.pdf