per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-01-21
10
3
1
14
57744
Original Article
تولید بیودیزل از روغن ضایعات ماهی به کمک ترکیب همزن مکانیکی و ریزموج
Biodiesel production from fish waste oil by combination of mechanical stirrer and microwave
ندا یاری
yarineda527@yahoo.com
1
مصطفی مصطفایی
bouck58@yahoo.com
2
لیلا ندرلو
lnaderloo@gmail.com
3
سید محمد صفی الدین اردبیلی
m.safieddin@scu.ac.ir
4
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم ، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
در تحقیق حاضر هدف تولید بیودیزل از روغن ضایعات ماهی و متانول و استفاده از ترکیب همزن و ریزموج به عنوان تکنیکی برای سرعت بخشیدن به این امر میباشد. در انجام این تحقیق از سامانهی ریزموج استفاده شد که شامل منبع ریزموج، همزن، لولهی مارپیچی و دکانتور میباشد. به کمک این سامانه اثر عوامل نسبت مولی الکل به روغن (4 به 1، 6 به 1 و 8 به 1)، غلظت کاتالیزور (5/0، 1 و 5/1 درصد وزنی روغن)، زمان همزنی (5، 15 و 25 دقیقه) و زمان مایکروویو (5/0، 5/1 و 5/2 دقیقه) بر روی درصد تبدیل اسیدهای چرب به متیل استر بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش سطح پاسخ (RSM) و طرح باکس بنکن (Box Behnken) در نرم افزار Deisign Exeprt استفاده شد. پس از تحلیل دادهها و بهینه سازی واکنش تولید بیودیزل مشخص شد که بیشترین درصد تبدیل بیودیزل (62/92) در غلظت کاتالیزور 13/1%، زمان واکنش 61/24 دقیقه، نسبت مولی الکل به روغن 91/5 و زمان مایکروویو 5/0 دقیقه به دست آمد. مدل رگرسیونی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته (درصد تبدیل) به صورت معادله درجه دوم با ضریب تبیین 9953/0=R2 به دست آمد.
The purpose of the present study is to produce biodiesel from fish waste oil and methanol by combination of mechanical stirrer and microwave as a technique to accelerate this. In this research, a microwave system was used including microwave source, stirrer, spiral tube and decantor. With the help of this system, the effect of molar ratio of alcohol to oil (4 to 1, 6 to 1 and 8 to 1), catalyst concentration (0.5, 1 and 1.5 weight percent of oil), reaction time (5, 15 and 25 min) and microwave time (0.5, 1.5 and 2.5 min) on the conversion of fatty acid to methyl ester. For analyzing the obtained results, the response surface method and Box Behnken layout were used in Design Expert 10.0 software. After analyzing the data and optimizing the biodiesel production reaction, it was found that the highest percentage of biodiesel conversion (92.62%) was found in the catalyst concentration of 1.13%, the reaction time of 24.61, the molar ratio of alcohol to oil of 5.55 and the microwave time of 0.5 minute. The regression model between independent variables and dependent variable (percent conversion) was obtained as a quadratic equation with R2 = 0.9953.
https://www.jfnc.ir/article_57744_5f2b0dc0708d6347662ccd7fb6b9e6f7.pdf
بیودیزل
روغن ضایعات ماهی
ترانساستریفیکاسیون
ریزموج
روش سطح پاسخ
Biodiesel
Fish waste oil
Transesterification
Microwave
response surface method
per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-03-10
10
3
15
32
58463
Original Article
بهینه سازی نسبت EGR، نسبت سوخت بیودیزل و شرایط کاری یک موتور دیزل با روش RSM
Optimization of the EGR rate, biodiesel fuel ratio and engine working mode by RSM method
فرزاد جلیلیان تبار
fjaliliantabar@gmail.com
1
غلامحسن نجفی
g.najafi@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس، گروه مکانیک بیوسیستم
دانشگاه تربیت مدرس
در این پژوهش تاثیر بار و سرعت موتور و همچنین نسبت EGR و نسبت سوخت بیودیزل بر متغیرهای عملکردی و آلایندههای یک موتور دیزل تک سیلندر چهار زمانه بررسی گردید. همچنین با استفاده از روش بهینه سازی سطح پاسخ (RSM)، عوامل در نظر گرفته شده، بهینه سازی گردید. با استفاده از سامانه EGR، آلاینده 〖"NO" 〗_"x" کاهش یافت به گونهای که بالاترین مقدار کاهش آلاینده 〖"NO" 〗_"x" برابر با 7/63 درصد و برای سوخت B10 و نسبت 30 درصد EGR بوده است. استفاده همزمان از سامانه EGR و سوخت بیودیزل موجب کاهش آلاینده CO به ترتیب برابر با 04/4، 12 و 73/1 درصد برای دورهای موتور 1800، 2100 و 2400 دور بر دقیقه گردید. بالاترین میزان کاهش آلاینده UHC برابر با 05/54 درصد بوده است و بدین ترتیب افزایش، از این رو آلاینده به دلیل استفاده از سامانه EGR تا حدود زیادی کنترل شد. نقطه بهینه شده توسط روش بهینه سازی RSM بدین صورت بود که اگر موتور در بار 3/45 درصد، دور موتور rpm 2080 کار کند، برای داشتن حداکثر کارایی و حداقل آلایندگی باید نسبت EGR 97/14 درصد و مقدار بیودیزل مخلوط شده با سوخت دیزل برابر با 43/5 درصد باشد.
In this research work effect of the different engine loads, engine speeds, EGR rates and biodiesel ratio in biodiesel diesel fuel blend on the emissions and performance parameters of a 4stroke single cylinder diesel engine have been investigated. The RSM method has been used to optimize the EGR rate, biodiesel percent and engine working mode. The highest decrease in NO_xemissions while using the biodiesel and EGR has been 63.76% with B10 fuel blend and 30% EGR rate. The simultaneous usage of EGR and biodiesel reduced CO emission of the engine by 4.04, 12 and 1.73% for low, medium and high engine speed. The biodiesel was decreased the HC emission of the engine and so it compensated the increase of HC due to EGR. The highest reduction in HC emission levels while using EGR and biodiesel simultaneously, has been 54.05%. It is noticeable that the total amount of the smoke emission levels while using EGR and biodiesel did not change considerably. The optimized condition proposed by the RSM method has been 45.3% engine load, 2080 rpm engine speed, 14.97 % EGR rate and 5.43% biodiesel blend with diesel fuel.
https://www.jfnc.ir/article_58463_25bea4c0b550751d245e84d6a4e372d1.pdf
آلاینده
بیودیزل
بهینه سازی
EGR
.RSM
Emission
Biodiesel
optimization
EGR and RSM
per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-03-19
10
3
33
49
59827
Original Article
پیشبینی آلاینده CO در یک محفظه احتراق توربین گاز به کمک مدل احتراقی نرخ محدود اضمحلال گردابه
CO pollutant Prediction of a Stationary Gas Turbine Combustor Using Finite Rate Eddy Dissipation Combustion Model
محمد شهسواری
shahsavari@ae.sharif.ir
1
محمدعلی سرودی
m.soroudi@turbotec-co.com
2
موسی یزدانی
m.yazdani@turbotec-co.com
3
سارا منتظری نژاد
s.montazerinejad@turbotec-co.com
4
یوسف باقری
y.bagheri@turbotec-co.com
5
کارشناس ارشد گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
مدیر دپارتمان تست و عملکرد، گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
مدیر دپارتمان شبیه سازی، گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
کارشناس ارشد واحد تست و عملکرد، دپارتمان محفظه، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه (توربوتک)، شهرک صنعتی شمس آباد، تهران، ایران
مدیر گروه محفظه احتراق، شرکت توربوکمپرسور تک خاورمیانه
هدف اصلی مقاله حاضر، پیشبینی آلاینده CO در یک محفظه احتراق توربین گاز زمینی 25 مگاواتی است. محفظه احتراق این توربین گاز، متشکل از 18 مشعل EV نسل دوم میباشد. برای نیل به هدف فوق، در مقاله حاضر، از مدل دو معادله k-ε برای مدلسازی میدان جریان آشفته استفادهشده است. همچنین میدان احتراقی آشفته با استفاده از مدل احتراقی نرخ محدود اضمحلال ادی به کمک یک واکنش کلی دومرحلهای شبیهسازیشده است. با توجه به تحقیقات اولیه، واکنش شیمیایی کلی دومرحلهای توانایی پیشبینی آلاینده CO را ندارد. برای رفع این نقص، در مطالعه حاضر، مکانیزم شیمیایی بهگونهای بهینهشده است تا بتواند آلاینده CO را در محفظه احتراق بهخوبی پیشبینی کند. بهینهسازیهای مذکور بر روی توان ترم دما در نرخ واکنشها انجامشده است. نتایج این بهینهسازیها نشان میدهد که مکانیزم بهینهسازی شده میتواند آلاینده CO را با دقت مناسب در شرایط کاری مختلف توربین گاز مزبور پیشبینی نماید. بررسیهای حاضر نشان میدهد که تغییرات ایجادشده در واکنش دومرحلهای تأثیری در محل پایداری و شکل شعله در داخل محفظه ندارد و تنها اثر این مکانیزم تصحیح پیشبینی آلاینده CO میباشد.
The main objective of the present paper is to predict CO emission in a stationary gas turbine combustor. The gas turbine combustor comprises 18 EV burners. To such aim, k-ϵ turbulent model along with finite rate eddy dissipation combustion model and a global two step kinetic mechanism are used to simulate the combustor flow field. Primary investigations show that the global two step mechanism underestimates CO pollutant at the combustor outlet by several orders of magnitude. Therefore, the global mechanism is tuned to capture CO pollutant. To such aim, temperature exponent of the Arrhenius form of reaction rate is tuned as a function of equivalence ratio. Investigations show that the tuned global mechanism using the present methodology accurately predicts CO emission in the stationary gas turbine at various operating conditions. The obtained results show that modifications of the global mechanism have no effect on the overall flame shape and flame lift-off distance.
https://www.jfnc.ir/article_59827_87f9bd1a407e275fc20d37700a71ccab.pdf
آلاینده CO
مدل آشفتگی k-ε
مدل احتراق نرخ محدود اضمحلال ادی
مشعل EV نسل دوم
CO Pollutant
k-ε Model
Finite Rate Eddy Dissipation Combustion Model
EV burner
per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-02-17
10
3
51
64
59828
Original Article
گوگرد زدایی از سوخت دیزل مدل توسط جاذبهای 𝛄Al2O3 و Ni/𝛄Al2O3 و بررسی هم دماهای جذب آن
Desulfurization of model diesel fuel via 𝛄Al2O3 and Ni/𝛄Al2O3 adsorbents and determination of their adsorption isotherms
محمدعلی عابدی
aliabedi@modares.ac.ir
1
رامین کریم زاده
ramin_karimzadeh@yahoo.com
2
سعید عباسی زاده
s.abbasizadeh@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس دانشکده شیمی
دانشگاه تربیت مدرس
در این پژوهش فرایند جذب ترکیب 4و6-دی متیل دی بنزو تیوفن از سوخت مدل (نرمال هگزان - 4و6-دی متیل دی بنزو تیوفن)، توسط جاذبهای Al2O3 و Ni/Al2O3 موردمطالعه قرار گرفت. بهترین آلومینای تجاری از بین 4 نوع آلومینای تهیهشده از شرکتهای داخلی، توسط آزمایش جذب، انتخاب شد. برای افزایش ظرفیت جذب، درصدهای مختلف فلز نیکل روی سطح آلومینا با روش تلقیح مرطوب بارگذاری شد و تاثیر آن بر میزان جذب موردبررسی قرار گرفت. آزمایشهای جذب سطحی در فرایند ناپیوسته و به مدت 24 ساعت موردمطالعه قرار گرفت و میزان جذب توسط دستگاه طیفسنج نور مرئی-فرابنفش اندازهگیری شد؛ نمونههای سنتز شده توسط آنالیزهای طیفسنجی فلوئورسانس پرتو ایکس، پراش پرتو ایکس و تخلخل سنجی جذب و واجذب نیتروژن، مشخصه یابی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد، بیشترین میزان جذب 4و6-دی متیل دی بنزو تیوفن از سوخت مدل با بارگذاری 15/0 گرم نیکل بر روی هر گرم آلومینا (0.15gr Ni/gr Al2O3)، به دست میآید. درنهایت دادههای تعادلی جذب سطحی، با همدماهای جذب لانگمویر، فروندلیچ و دوبینین-رادشکویچ برازش شدند و طبق نتایج مدل لانگمویر بیشترین تطابق را با دادههای تعادلی از خود نشان داد و بر اساس آن ماکزیمم ظرفیت جذب برای جاذبهای Al2O3 و 0.15Ni/Al2O3 به ترتیب 253/1 و 97/15 میلی گرم بر گرم به دست آمد.
In this work, adsorption of 4,6-dimethyldibenzotiophene (4,6-DMDBT) on Al2O3 and Ni/Al2O3 adsorbents from model diesel fuel (n-hexane-4,6-DMDBT) was investigated in the batch system. At the first, the best alumina selected between 4 type of commercial alumina by adsorption process in the batch system, and then for enhance the adsorption capacity of alumina its surface modified with different percentage of nickel by wetness impregnation method. All adsorption experiments studied in batch systems and equilibrium data obtain after 24 hours in each system. For determination of adsorption capacity, UV-visible spectroscopy used and for characterization of adsorbents, we used XRD, XRF and nitrogen adsorption-desorption analyses. The results indicated that the highest adsorption capacity obtain when 0.15 gram of nickel load on 1 gram alumina (0.15gr Ni/gr Al2O3). Adsorption equilibrium data fitted with Langmuir, Freundlich and Dubinin-Radushkevich isotherms and Langmuir isotherm best described this adsorption process and predicted maximum adsorption capacity 1.253 and 15.97 mg/g for Al2O3 and Ni/Al2O3 respectively.
https://www.jfnc.ir/article_59828_3e1ced08d056a020e6c69060ed386df0.pdf
گوگرد زدایی
جذب
نیکل/ آلومینا
سوخت
4و6-دی متیل دی بنزوتیوفن
Desulfurization
Adsorption
nickel/alumina
4
6-dimethyldibenzothiophene
per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-03-15
10
3
65
77
61095
Original Article
بررسی عددی تاثیر افزودن دیمتیلاتر به متان بر عملکرد و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی شارژ همگن
The effect of adding DME to methane on HCCI combustion performance and emissions
حسین ازوجی
hezoji@stu.nit.ac.ir
1
روزبه شفقت
rshafaghat@nit.ac.ir
2
امید جهانیان
jahanian@nit.ac.ir
3
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
احتراق اشتعال تراکمی شارژ همگن، بهدلیل بازده حرارتی بالا و آلایندگی کم، بهعنوان نسل جدید موتورهای احتراق داخلی مورد توجه قرار گرفته است. کنترل این نوع احتراق دشوار است، زیرا این امر توسط سینتیک شیمیایی مخلوط هوا و سوخت صورت میگیرد. در این مطالعه، یک مخلوط همگن از گاز طبیعی و هوا در یک موتور اشتعال تراکمی برای کاهش انتشار اکسیدهای نیتروژن و بهبود بهرهوری حرارتی استفاده و برای کنترل زمان اشتعال و احتراق، مقدار کمی دی متیل اتر با گاز طبیعی مخلوط شد. یک مدل دینامیک سیالات محاسباتی سه بعدی همراه با سینتیک شیمیایی برای بررسی اثر دما، فشار، نسبت همارزی بر احتراق و آلایندگی موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن استفاده شد. نتایج شبیهسازی نشان دادند با استفاده از این مخلوط میتوان موتور را در یک محدوده بار گسترده راهاندازی کرد و با افزودن مقدار محدودی دی متیل اتر بازده حرارتی را افزایش داد. از نتایج مهم دیگر این مطالعه میتوان به بهبود زمان شروع احتراق، افزایش بیشینه فشار و کاهش چشمگیر انتشار اکسیدهای نیتروژن در اثر افزودن دی متیل اتر اشاره کرد.
Homogeneous charge compression ignition (HCCI) is regarded as the next generation combustion trend in terms of high thermal efficiency and low emissions. It is difficult to control autoignition and combustion because they are controlled primarily by the chemical kinetics of air/fuel mixture. In this study, a homogeneous mixture of natural-gas and air was used in a compression ignition engine to reduce NOx emissions and improve thermal efficiency. In order to control ignition timing and combustion, a small amount of Dimethyl Ether (DME) was mixed with the natural-gas. In this paper, a multi-dimensional computational fluid dynamics (CFD) model coupled with chemical kinetics mechanisms was applied to investigate the effects of various temperatures, pressures, equivalence ratios and fuel compositions on the combustion performance and emission characteristics of an HCCI engine. The mixture could run the engine quietly and smoothly over a wide range of loads. Under the present test conditions, finite amount of DME was necessary in order to achieve ignition of the mixture. In addition, thermal efficiency was higher than that of methane fueled engine, when the DME proportion was optimized. NOx emissions were extremely low, however, the emissions of total unburned hydrocarbon were high.
https://www.jfnc.ir/article_61095_f03ea812b61563c1cacfea97c18149f6.pdf
"موتور اشتعال تراکمی سوخت همگن"
"دی متیل اتر"
"سوخت ترکیبی"
"HCCI"
"DME"
"fuel component"
per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-03-15
10
3
79
92
61119
Original Article
شبیه سازی احتراق مدفون در محیط متخلخل به روش FGM
Submerged Flame in Porous Media: A Numerical Study by Using FGM
حسین َعطوف
h.atoof@me.iut.ac.ir
1
محسن دوازده امامی
mohsen@cc.iut.ac.ir
2
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی اصفهان
در این پژوهش روشی به نام تولید فلیملت از منیفولد (FGM) معرفی شده است که ترکیبی از دو روش کاهش سینتیک، یعنی روش فلیملت و روش منیفولد است. در این روش شعله چند بعدی بصورت مجموعه ای از شعله های یک بعدی در نظر گرفته شده است (روش فلیملت) و ساختار شعله توسط تعداد محدودی متغیر کنترلی تعیین میگردد (روش منیفولد). متغیرهای ترموشیمیایی در یک بانک داده ذخیره شده و در شبیه سازی شعله استفاده میشوند. در طول شبیه سازی معادله متغیرهای پیشرو نیز حل میشود. در این مطالعه بمنظور دقت سنجی این روش، از یک مشعل یک بعدی شعله پایدار استفاده شده و نتایج حاصل دو شبیه سازی جریان واکنشی با روش های سینتیک جزئی و روش حاضر مقایسه شده است. در مرحله بعد روش FGM برای شبیه سازی شعله مدفون در محیط متخلخل بکار گرفته شده و نتایج بدست آمده از شبیه سازی که شامل نمودارهای دمای دو فاز گاز و جامد است، با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است. این تحقیق نشان می دهد که استفاده از روش FGM در مقایسه با روش سینتیک جزئی تا چه اندازه دارای دقت بوده و زمان انجام شبیه سازی احتراق را تا چندین برابر می تواند کاهش میدهد.
In this study a new method for computation of reacting flow in porous media is presented, which can be considered as a combination of two existing reduced chemistry approaches i.e. the flamelet and manifold approach, to speed up flame calculations. This method, referred to as the Flamelet-Generated Manifold (FGM) method, shares the idea with the flamelet approaches that a multi-dimensional flame may be considered as a set of one-dimensional flames. The thermo-chemical variables are stored in a database, which can be used in subsequent flame simulations. During flame simulation, conservation equations have to be solved for the controlling variables only. Test results of a two-dimensional methane/air flame shows that detailed chemistry computations are reproduced very well by using FGM with only one progress variable, apart from the enthalpy to account for energy losses. Using the FGM method, the computation time has been reduced several times in simulating flames, demonstrating the enormous potential of the method. Submerged flames within a porous medium simulated to show the applicability of presented method in predicting reacting flow in variable enthalpy problems. The predicted solid and gas temperatures are comparable to experiment, demonstrating the ability of the FGM method.
https://www.jfnc.ir/article_61119_746016c99d877a0246fe77da9cf4ea43.pdf
محیط متخلخل
شعله پیش مخلوط
روش تولید فلیملت از منیفولد
Porous media
premixed combustion
FGM method
per
انجمن احتراق ایران
سوخت و احتراق
2008-3629
2008-3637
2018-03-15
10
3
93
104
61120
Original Article
بهینه سازی متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور دیزل با استفاده از سوخت دیزل – روغن الکل به کمک روش سطح پاسخ
Optimization of performance and Emission Characteristic of Fusel Oil – Diesel blends Using Response Surface Methodology
سید محمد صفی الدین اردبیلی
m.safieddin@scu.ac.ir
1
حسن ذکی دیزجی
hzakid@scu.ac.ir
2
محمد جواد شیخ داودی
javad1950@yahoo.com
3
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استادیار، گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
امروزه تمایل به تحقیق در زمینه سوخت های زیستی بر پایه الکل افزایش یافته است. روغن الکل، الکل با زنجیره طولانی بوده که محصول جانبی فرایند تولید بیواتانول به شمار میرود. در این تحقیق به بررسی عملکرد و آلاینده های موتور دیزل در ترکیبات مختلف روغن الکل در 5 سطح مختلف شامل (%0، %5، %10، %15 و %20)، بار (%0، %25، %50، %75 و %100) و سرعت موتور (1400،1700،2000،2300 و rpm 2600) به کمک روش سطح پاسخ (RSM) و طرح آزمایش مرکب مرکزی (CCD) پرداخته شد. بهینهسازی چند هدفه به منظور بیشینه کردن توان، گشتاور موتور وکمینه کردن مصرف سوخت ویژه وآلاینده ها شامل CO، CO2، UHC، NOX انجام شد. نتایج حاصل از بهینه سازی نرم افزار میزان روغن الکل% 57/11، سرعتrpm 2264 و بار %40 به عنوان ترکیب بهینه بدست آورده و مقادیر گشتاور، توان و مصرف سوخت ویژه به ترتیبN.m 9/10،Kw 9/1و Kg/Kw.hr 5/354پیش بینی گردید. میزان آلاینده های موتور شامل CO، UHC، CO2 و NOX در این نقطه به ترتیب 19/0، 5/54، 34/2 و 7/87 درصدحجمی بدست آمد. نتایج نشان داد با افزایش در میزان نسبت روغن الکل، توان و گشتاور موتور در دورهای متفاوت موتور افزایش یافته و میزان NOX و UHC کاهش می یابد.
The Alcohol based fuels has attracted the attention of alternative fuel researchers. Fusel oil is an alcohol based fuel collected as a by-product during bioethanol production. The main objective of this study is to determine the optimal blend ratio of fusel oil–gasoline regarding the performance and emissions of spark ignition engine using response surface methodology based on CCD design. In this research work, experimental investigations have been performed with different fusel oil–diesel levels (0%, 5%, 10%, 15% and 20%), different load (0%, 25%, 50%, 75% and 100%) and different engine speed (1400, 1700, 2000, 2300 and 2600 rpm).The multi-objective optimization was performed to maximize the power, torque and minimized BSFC, NOx, UHC and CO emission. The best condition of engine parameters was 11.57% for fusel oil, 40% load and 2264 rpm engine speed. The optimal values were 1.9 kW, 10.9 N.m, 354.5 g/kW h, 0.19, 54.5,2.34 and 87.7(V%) for power, Torque, BSFC, CO, UHC, CO2 and NOx emissions respectively. were prolonged. The results showed that fusel oil usage increased power and torque. It was found that both NOx and UHC emissions decreased.
https://www.jfnc.ir/article_61120_a13ef9ffd85a8fc4d0dca93f6b54e238.pdf
روغن الکل
عملکرد موتور
آلاینده های خروجی
روش سطح پاسخ
Fusel oil
Engine Performance
Exhaust Emissions
Response Surface Methodology