@article { author = {جوادی, سید محمد and مقیمان, محمد}, title = {اندازه ­گیری آزمایشگاهی اثرافزایش دمای سوخت گاز طبیعی بر درخشندگی شعله و انتشار آلاینده NO در یک دیگ 120 کیلوواتی}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {4}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {درخشندگی شعله نقش مهمی بر انتقال حرارت تابشی و افزایش بازده دیگ­ها (آب گرم یا بخار) دارد. یکی از روش­های مهم افزایش درخشندگی شعله ­ها افزایش محتوای دوده در شعله است. در این مقاله، اثر پیش­ گرم کردن سوخت گاز طبیعی (به­ عنوان یکی از روش­های افزایش تجزیه حرارتی سوخت) بر افزایش شدت درخشندگی شعله و بازده دیگ مورد مطالعه آزمایشگاهی قرار گرفته است. مطالعات روی یک دیگ 120 کیلوواتی که گاز ورودی به مشعل آن با گرمکن­ های الکتریکی پیش­گرم می­ شود انجام شده است. برای اندازه ­گیری تابش شعله از دستگاه پیرانومتر و برای اندازه­ گیری دما و گازهای احتراقی از دستگاه Testo350XL استفاده شده است. برای انجام مطالعات، سوخت گاز ورودی تا دمای 300˚C پیش­ گرم شده است. نتایج نشان می­ دهد افزایش دمای سوخت ورودی تا دمای حدود 240˚C تاثیر چشمگیری بر درخشندگی ندارد، اما در دماهای بالای 240˚C، به علت افزایش تجزیه گاز و آزادشدن مولکو­­ل­های کربن، درخشندگی شعله به ­شدت افزایش می­ یابد. نتایج اندازه­ گیری نشان می ­دهد با افزایش دمای سوخت ورودی از  240˚C تا 300˚C شدت تابش درخشندگی 60 درصد افزایش می­ یابد که این موجب کاهش 10 درصدی در دمای بیشینه شعله و کاهش 7 درصدی در انتشار آلاینده NO می ­شود. نتایج به ­دست ­آمده با نتایج دیگر محققان در پیش ­گرم کردن سوخت توافق مطلوبی را نشان می­ دهد.}, keywords = {پیش­ گرمایش سوخت,درخشندگی شعله,دمای بیشینه,انتشار اکسید نیتروژن}, title_fa = {اندازه ­گیری آزمایشگاهی اثرافزایش دمای سوخت گاز طبیعی بر درخشندگی شعله و انتشار آلاینده NO در یک دیگ 120 کیلوواتی}, abstract_fa = {درخشندگی شعله نقش مهمی بر انتقال حرارت تابشی و افزایش بازده دیگ­ها (آب گرم یا بخار) دارد. یکی از روش­های مهم افزایش درخشندگی شعله ­ها افزایش محتوای دوده در شعله است. در این مقاله، اثر پیش­ گرم کردن سوخت گاز طبیعی (به­ عنوان یکی از روش­های افزایش تجزیه حرارتی سوخت) بر افزایش شدت درخشندگی شعله و بازده دیگ مورد مطالعه آزمایشگاهی قرار گرفته است. مطالعات روی یک دیگ 120 کیلوواتی که گاز ورودی به مشعل آن با گرمکن­ های الکتریکی پیش­گرم می­ شود انجام شده است. برای اندازه ­گیری تابش شعله از دستگاه پیرانومتر و برای اندازه­ گیری دما و گازهای احتراقی از دستگاه Testo350XL استفاده شده است. برای انجام مطالعات، سوخت گاز ورودی تا دمای 300˚C پیش­ گرم شده است. نتایج نشان می­ دهد افزایش دمای سوخت ورودی تا دمای حدود 240˚C تاثیر چشمگیری بر درخشندگی ندارد، اما در دماهای بالای 240˚C، به علت افزایش تجزیه گاز و آزادشدن مولکو­­ل­های کربن، درخشندگی شعله به ­شدت افزایش می­ یابد. نتایج اندازه­ گیری نشان می ­دهد با افزایش دمای سوخت ورودی از  240˚C تا 300˚C شدت تابش درخشندگی 60 درصد افزایش می­ یابد که این موجب کاهش 10 درصدی در دمای بیشینه شعله و کاهش 7 درصدی در انتشار آلاینده NO می ­شود. نتایج به ­دست ­آمده با نتایج دیگر محققان در پیش ­گرم کردن سوخت توافق مطلوبی را نشان می­ دهد.}, keywords_fa = {پیش­ گرمایش سوخت,درخشندگی شعله,دمای بیشینه,انتشار اکسید نیتروژن}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46149.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46149_7078cbc7351352d372d82d28a416cd77.pdf} }