@article { author = {Alipoor, Alireza and فرشچی, محمد and Pakravan, Hossein Ali}, title = {Numerical study of combustion characteristics for stoichiometric hydrogen-air mixture in rotating detonation engine (RDE)}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {14}, number = {1}, pages = {73-94}, year = {2021}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {10.22034/jfnc.2021.269088.1259}, abstract = {Due to the higher efficiency of the detonation wave compared to the deflagration wave, in recent years, Due to the higher efficiency of the detonation wave compared to the deflagration wave, in recent years, attention has been attracted to the use of detonation waves in engines. For this purpose, various engines such as pulse detonation engines and rotating detonation engines are proposed. Because of the better performance of rotating detonation engines, the purpose of this work is investigation of detonation propagation wave inside the rotating detonation engine (RDE) chamber numerically and with a three-dimensional approach. The purpose of the present work is investigation of the propagation of the detonation wave inside the rotating detonation engine (RDE) which has been done numerically by considering three-dimensional approach. For this purpose, Navier-Stokes equations is solved with taking into account energy and species conservation equation for the reacting flow. Because of high computational cost, a one-step global chemical reaction is used. The results of the present study are compared with the results of the Chapman-Jouguet detonation wave. The results show that there is a good agreement between the temperature and wave velocity. Also, according to the simulation results, the structure of the detonation wave was well extracted. After creating the initial condition, the detonation wave is created and starts moving at a certain speed. In the following, the performance parameters of the present chamber are examined in order to be used in turbine engines, which shows the remarkable performance of this type of chambers.}, keywords = {rotating detonation engine (RDE),numerical simulation,hydrogen-air mixture,CJ detonation}, title_fa = {مطالعه عددی مشخصه های احتراقی مخلوط استوکیومتری هیدروژن – هوا در محفظه موج تراک چرخشی (RDE)}, abstract_fa = { به ­علت بازده بالاتر موج تراک در مقایسه با موج دفلگریشن، در سال ­های اخیر، توجه به استفاده از امواج تراک در موتورها جلب شده است. به این­ منظور، موتورهای مختلفی نظیر موتورهای تراک پالسی و موتور تراک چرخشی پیشنهاد می ­شود. با توجه به عملکرد بهتر موتورهای تراک چرخشی، هدف از کار حاضر بررسی انتشار موج تراک درون محفظه تراک چرخشی (RDE) به­ صورت عددی و با رویکرد سه­ بعدی است. برای این منظور از معادلات ناویراستوکس به ­همراه معادله انرژی و معادله بقای گونه برای جریان واکنشی استفاده خواهد شد. با توجه به حجم بالای محاسبات، در پژوهش حاضر از واکنش شیمیایی یک ­مرحله­ای استفاده می ­شود. نتایج پژوهش حاضر با نتایج مربوط به موج تراک چپمن-ژوگیت مقایسه شد. نتایج نشان می ­دهد که تطابق خوبی بین نتایج مربوط به دما و سرعت موج در شبیه­ سازی حاضر با داده­ های مربوط به تراک CJ وجود دارد. همچنین، با توجه به نتایج شبیه ­سازی ساختار موج تراک به­ خوبی استخراج شد، به ­طوری که بعد از ایجاد جرقه اولیه، موج تراک ایجاد شده و با سرعت مشخص شروع به حرکت می­ کند. در ادامه پارامترهای عملکردی محفظه حاضر، به­منظور به کارگیری در موتورهای توربینی، با استفاده از پارامترهای مختلف بررسی می ­شود که نشان از عملکرد قابل توجه این نوع محفظه ­ها  در مقایسه با سایر تجهیزات دارد.  }, keywords_fa = {محفظه احتراق تراک چرخشی,شبیه‌سازی عددی,مخلوط هیدروژن-هوا,تراک CJ}, url = {https://www.jfnc.ir/article_131156.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_131156_36a08b0499afb4d6641f938a65d0501e.pdf} }