@article { author = {حسین پور, سیامک and کاشانی اصل, شهرام}, title = {بررسی عددی و آزمایشگاهی تاثیر موانع جریان بر افزایش بازده گرمایی بخاری گازی}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {در این مقاله نتایج تحقیق در مورد بهبود بازده گرمایی بخاری گازی دودکش­دار ارائه شده است.با تعبیه موانع مناسب درون کوره و در مسیر جریان گازهای داغ خروجی، از خروج سریع گازهای حاصل از احتراق از طریق دودکش جلوگیری شده و زمان ماند گازهای داغ در داخل بخاری افزایش و به تبع آن بازده بخاری گازی بهبود می­ یابد. در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان و انتقال گرمای گازهای حاصل از احتراق برای هندسه­ های مختلف پیشنهادی برای موانع جریان، شبیه­ سازی شده و تاثیر شکل موانع در بازده گرمایی بخاری بررسی شده است. مانع مناسب با بیشترین افزایش بازده گرمایی انتخاب شده و در نهایت با ساخت و انجام آزمون­های آزمایشگاهی، نتایج حاصل از نرم ­افزار تایید شده است و در نهایت بازده بخاری گازی ساخت شرکت دونار خزر مدل 12000 از مقدار 76/2 به 82/9  درصد ارتقا داده شده است.}, keywords = {بازده گرمایی بخاری گازی,هندسه موانع جریان,آزمون بازده بخاری گازی,شبیه­ سازی عددی}, title_fa = {بررسی عددی و آزمایشگاهی تاثیر موانع جریان بر افزایش بازده گرمایی بخاری گازی}, abstract_fa = {در این مقاله نتایج تحقیق در مورد بهبود بازده گرمایی بخاری گازی دودکش­دار ارائه شده است.با تعبیه موانع مناسب درون کوره و در مسیر جریان گازهای داغ خروجی، از خروج سریع گازهای حاصل از احتراق از طریق دودکش جلوگیری شده و زمان ماند گازهای داغ در داخل بخاری افزایش و به تبع آن بازده بخاری گازی بهبود می­ یابد. در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان و انتقال گرمای گازهای حاصل از احتراق برای هندسه­ های مختلف پیشنهادی برای موانع جریان، شبیه­ سازی شده و تاثیر شکل موانع در بازده گرمایی بخاری بررسی شده است. مانع مناسب با بیشترین افزایش بازده گرمایی انتخاب شده و در نهایت با ساخت و انجام آزمون­های آزمایشگاهی، نتایج حاصل از نرم ­افزار تایید شده است و در نهایت بازده بخاری گازی ساخت شرکت دونار خزر مدل 12000 از مقدار 76/2 به 82/9  درصد ارتقا داده شده است.}, keywords_fa = {بازده گرمایی بخاری گازی,هندسه موانع جریان,آزمون بازده بخاری گازی,شبیه­ سازی عددی}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46129.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46129_e9c3e88bdedf633645f75025a182e5a0.pdf} } @article { author = {عیدی ‌عطارزاده, مسعود and فرشچی, محمد and قربانیان, کاوه}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تجربی اثر مارپیچ در ناحیه گذار شعله به تراک}, abstract_fa = {هدف از مقاله پیش رو، بررسی تجربی اثر ابعاد هندسی مارپیچ بر ناحیه گذار ازشعله به تراک و کیفیت تراک تولیدی است. لذا آزمایش‌های گسترده‌ای برای بررسی اثر ابعاد هندسی مارپیچ بر طول ناحیه گذار و کیفیت تراک انجام شد. پدیده گذار از شعله به تراک در این آزمایش‌ها به دلیل کمتر بودن انرژی اعمالی به مخلوط از اندازه انرژی بحرانی آن رخ می‌دهد. در این آزمایش‌ها از مخلوط با نسبت هم‌ارزی یک هیدروژن- اکسیژن استفاده شده و مارپیچ‌ها در ابتدای لوله‌ای با قطر 2/5 و طول 70 سانتی­متر قرار گرفتند. با معرفی معیارهای تراک مطلوب و بررسی نتایج آزمایش‌ها و نزدیکی جواب‌ها از صحت کار اطمینان حاصل شده است. برای انتخاب مارپیچ برتر، معیارهایی براساس پدیده تراک همراه با ضرایب وزنی تعریف شد و مارپیچ‌ها امتیازبندی شدند و در نهایت سه مارپیچ حائز بیشترین امتیاز، انتخاب شدند.}, keywords_fa = {تراک,موتور تراک ضربه‌ای,ناحیه گذار به تراک,مارپیچ}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46130.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46130_70fb3ebf0004695aae2cbf95006de6d2.pdf} } @article { author = {روحانی, امیر and تابع جماعت, صادق and عادلی, ایوب}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تجربی اثر چرخش و رقیق سازی اکسیدکننده بر پایداری احتراق غیرپیش آمیخته گاز طبیعی}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، مطالعه تجربی پایداری شعله غیر پیش آمیخته گاز طبیعی با هوای چرخشی و رقیق ­سازی همزمان هوا با گاز نیتروژن بررسی شده است. برای تولید چرخش از پره­ های چرخاننده با زوایای 30 ، 45 و 60 درجه استفاده شده است. در طی آزمایش­ها با توجه به میزان چرخش اعمال شده به هوا، دو نوع رژیم احتراقی مشاهده شده است. در جریان با چرخش ضعیف، با افزایش سرعت سوخت، شعله از روی نازل بلند شده و در سرعت­های بالاتر دچار خاموشی می ­شود. در جریان با چرخش قوی، شعله در فاصله کمی از نازل سوخت بلند شده و بسیار پایدار است. هدف از این مطالعه، بررسی حدود پایداری شعله شامل سرعت و ارتفاع برخاستگی و نیز خاموشی شعله در محدوده گسترده­ ای از سرعت­های هوا و همچنین در شرایط رقیق­ سازی هواست. با اعمال چرخش بر هوای رقیق شده دیده می­ شود که چرخش، اثرات منفی رقیق­سازی هوا را کاهش داده و موجب افزایش پایداری شعله می­ شود.}, keywords_fa = {احتراق چرخشی,شعله غیر پیش آمیخته,رقیق­ سازی,گاز طبیعی}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46131.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46131_eca2d1ed1b4563720208340ad426830a.pdf} } @article { author = {امانی, احسان and حیرانی نوبری, محمد رضا}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه شبیه‌سازی احتراق پیش‌آمیخته آشفته با روش‌های PDF و RANS}, abstract_fa = {در این پژوهش یک شعله پیش‌آمیخته‌ آشفته متان- هوا به دو روش تابع چگالی احتمال (PDF) و معادلات متوسط‌ گیری شده‌ رینولدزی (RANS) شبیه‌سازی شده است. برای مدلسازی اختلاط مولکولی در روش PDF از مدل تصحیح‌شده‌ کرل (Curl) استفاده شده است. حل عددی معادله انتقال PDF با استفاده از روش مونت‌کارلو انجام شده و برای افزایش دقت و کاهش زمان محاسباتی، گام زمانی محلی و متوسط‌ گیری زمان اجرا به کار رفته است. در معادلات RANS، جمله متوسط نرخ واکنش شیمیایی با استفاده از مدل شکست گردابه- نرخ محدود، مدلسازی شده و روش اختلاف محدود بر روی یک شبکه‌ جابه­ جا شده برای حل عددی این معادلات استفاده شده است. ویژگی­ها و تفاوت‌های دو روش مذکور، از جمله زمان محاسباتی و پیش‌بینی میدان‌های متوسط برای شعله‌های پیش‌آمیخته، با جزئیات و به طور کمی مقایسه شده‌اند. ملاحظه شده که میدان‌های متوسط پیش‌بینی شده در نواحی نزدیک به شعله دارای اختلاف زیادی هستند، همچنین طول شعله پیش‌آمیخته پیش‌بینی شده به روش PDF، نصف طول پیش‌بینی شده به روش RANSاست.}, keywords_fa = {احتراق پیش‌آمیخته,تابع چگالی احتمال (PDF),آشفته,مونت‌کارلو       }, url = {https://www.jfnc.ir/article_46132.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46132_76a90e14bfc741d56817869fb016cc87.pdf} } @article { author = {محمودی آریا, محمد and ممهدی هروی, حمید}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه عددی و آزمایشگاهی تاثیر رقیقساز N2 بر تشکیل آلاینده NOx در شعله پیشآمیخته متان-هوا}, abstract_fa = {رقیق‌سازی به ‌عنوان یکی از روش‌های کاهش‌ دمای بیشینه محفظه‌ احتراق محسوب می‌شود که سبب کاهش تشکیل NO گرمایی می‌شود. روش‌های کنترل تشکیل NOxهمگی بر اساس کنترل دما و یا محدودکردن غلظت اکسیژن استوار است. در تحقیق حاضر، هدف مطالعه‌ عددی و آزمایشگاهی تاثیر رقیق‌ساز N2 بر‌روی تشکیل آلاینده‌ NOx در شعله‌ پیش‌آمیخته متان- هوا در محفظه‌‌ احتراق است. نتایج آزمایشگاهی با ساخت کوره‌ای با محفظه احتراق استوانه‌ای که دارای تقارن محوری است به دست آمده­ اند. آزمایش­ها برای نسبت‌های هم‌ارزی 7/0 تا 3/1 و نسبت‌های مختلف رقیق‌سازی انجام شده است. شبیه‌سازی احتراق به ‌وسیله زیربرنامه PREMIX نرم ­افزار CHEMKIN II و با استفاده از نسبت‌های مختلف رقیق‌ساز N2 و در محدوده‌ای از نسبت‌های هم‌ارزی بررسی شده است. نتایج آزمایشگاهی و شبیه‌سازی نشان می‌دهند که با افزایش نسبت رقیق‌سازی دمای بیشینه شعله و انتشار آلاینده‌ NOx از محفظه احتراق کاهش می‌یابند. همچنین نتایج آزمایشگاهی و شبیه‌سازی حاضر توافق خوبی را نشان می‌دهند و روند نتایج به دست‌ آمده با نتایج آزمایشگاهی نیازکوف و همکاران مطابقت دارد.}, keywords_fa = {NOx,رقیقسازی,شبیهسازی,آزمایشگاهی,پیشآمیخته}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46133.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46133_771bfa99fba7a1337dcd4631b42e117f.pdf} } @article { author = {حسین پور, سیامک and معلمی خیاوی, نگین}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شبیه­ سازی عددی احتراق در محیط متخلخل در حالت دو بعدی با استفاده از چهار سازوکار شیمیایی چند مرحله­ ای مختلف}, abstract_fa = {در تحقیق حاضر، یک برنامه رایانه­ ای در محیط فرترن برای شبیه­ سازی دو بعدی احتراق پیش آمیخته هوا-متان درمحیط متخلخل نوشته شده استدر کنار این برنامه، از برنامه CHEMKIN II و اطلاعات پایه آن استفاده شده است. معادلات ناویر استوکس، معادلات انرژی فاز جامد و گاز و معادلات انتقال حاکم بر گونه­ های شیمیایی با استفاده از روش حجم محدود حل شده و برای ارتباط دادن سرعت و فشار از الگوریتم سیمپل (SIMPLE) استفاده شده است. محفظه احتراق مورد مطالعه، یک محفظه مستطیلی متشکل از دو ناحیه است که ناحیه اول، ناحیه پیش گرمایش و ناحیه دوم، ناحیه احتراق است. مهم­ترین کار انجام شده در این مقاله، استفاده از چهار سینتیک شیمیایی چند مرحله ای متفاوت برای شبیه­ سازی واکنش­های شیمیایی و بررسی اثر استفاده از این چهار سازوکار شیمیایی بر پیش­ بینی توزیع (Profile) دما، جزء جرمی گونه ­های شیمیایی و انتشار آلودگی ­هاست. همچنین تاثیر تغییر ضریب هدایت گرمایی مواد متخلخل نیز بررسی شده است. نتایج نشان می­ دهد با افزایش ضریب انتقال گرمای هدایت در پایین دست شعله، دمای گاز و ماده متخلخل در ناحیه احتراق کاهش می­ یابد و این کاهش دما موجب کاهش انتشار آلاینده ­ها می­ شود. همچنین نتایج حاصل از پیش ­بینی چهار سازوکار شیمیایی احتراق مختلف با یکدیگر مطابقت دارند.}, keywords_fa = {احتراق,کوره متخلخل,روش حجم محدود,سینتیک شیمیایی,انتقال گرما}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46134.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46134_98ad75a0df50e1e23c36bd03d50de11f.pdf} } @article { author = {ابراهیمی, رحیم and بشارتی, شاهین}, title = {}, journal = {Fuel and Combustion}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {iranian combustion institute}, issn = {2008-3629}, eissn = {2008-3637}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه تجربی موتور اشتعال جرقه‌ای با سوخت‌های بنزین و گاز طبیعی}, abstract_fa = {در این پژوهش تغییرات نسبت هم‌ارزی به طور تجربی بر روی یک موتور اشتعال جرقه‌ای با سوخت‌های بنزین و گاز طبیعی که زمان جرقه در موقعیت بیشینه گشتاور ترمزی و دریچه گاز در حالت کاملا باز تنظیم شده مورد آزمایش قرار گرفت. در این مطالعه، از سوخت گاز طبیعی که ارزش گرمایی آن 13/6 درصد پایین‌تر از ارزش گرمایی بنزین است استفاده شد. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که تغییرات بیشینه گشتاور ترمزی موتور بر حسب نسبت هم‌ارزی در وضعیت مصرف بنزین از وضعیت مصرف گاز طبیعی بالاتر است. اختلاف بازده گرمایی ترمزی موتور بین دو وضعیت مصرف گاز و بنزین، در مخلوط رقیق بیشتر از مخلوط غنی است.مصرف سوخت ویژه ترمزی بر خلاف بیشینه گشتاور ترمزی و بازده گرمایی ترمزی، وابستگی بیشتری به ارزش گرمایی سوخت‌های بنزین و گاز طبیعی دارد. اختلاف بین دمای آب خروجی و ورودی موتور، دمای گاز خروجی، دمای نشیمنگاه سوپاپ خروجی و دمای روغن روانکار با افزایش نسبت هم‌ارزی ابتدا افزایش و سپس کاهش را نشان می‌دهند.اگرچه دمای گازهای خروجی موتور در وضعیت مصرف بنزین بالاتر از وضعیت مصرف گاز طبیعی است، اما دمای نشیمنگاه سوپاپ خروجی در وضعیت مصرف بنزین پایین‌تر از وضعیت مصرف گاز طبیعی است.}, keywords_fa = {عملکرد موتور,نسبت هم‌ارزی,دما,موتور بنزین‌سوز,موتور گاز طبیعی‌سوز}, url = {https://www.jfnc.ir/article_46135.html}, eprint = {https://www.jfnc.ir/article_46135_491e365b47f634bfbda383e65777e015.pdf} }